Culturewitches  

 

Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Brainstorming
Csak csöndben. Csak halkan. Hogy senki meg ne hallja.
 
Legfrissebb
Friss bejegyzések
2020.04.26. 10:16
2020.02.27. 17:16
2020.02.26. 17:21
2020.02.16. 08:56
2020.01.10. 07:44
Friss hozzászólások
 
Culturewitches mindennapi betevő

Látnivalók, amiket ziher, hogy nem fogunk megnézni

de nem azért, mert nem méltóak rá, nyugi

Ezt az írást olyan látnivalóknak szentelem szubjektíve, amiknek zömét nem fogjuk látni ottlétünkkor, de elég szenzációsnak tartom őket ahhoz, hogy említést tegyek róluk. Nem taglalok viszont olyanokat - ha mégoly nagyszerűek is -, amelyek ugyan jelentősek, de úgyis szerepelni fognak az útibeszámolómban.

Norvégia egyik leghihetetlenebb útja az Atlanterhavsveien (kb. Atlani út, vagy Atlanti-óceáni út) névre keresztelt autópálya. Ez a nagyjából 5 mérföldes útszakasz a kontinenst köti össze az óceánban elhelyezkedő szigetekkel.

A dimbes-dombos szigetek közt húzódó aszfaltszalag szinte megdöbbentő hurkokat ír le a tér minden irányában: nem csak jobbra és balra, de fel- és lefelé is csavarodik, néha egyszerre, akár egy őrült hullámvasút. Rajta utazva pedig szédületes kilátás nyílik az Atlanti-óceánra és a Skandináv-félsziget hegyeire, miközben a pálya alacsonyabban húzódó részein rendre átcsapnak az óceán hatalmas hullámai.

Részben lakott szigeteken és sziklaképződményeken halad át, szélessége 6 és fél méter, emelkedési szöge maximum 8 fokos. Része több gát, viadukt és nyolc híd, utóbbiak közül a legjelentősebb a Storseisundet-híd (a helyiek csak “részeg hídnak” nevezik a szokatlan formája miatt). A rendkívüli mérnöki kreativitást 2005-ben “Az évszázad norvég konstrukciója” díjjal ismerték el. Maga a megépítés 12 évbe telt, ezalatt 12 hurrikánt kellett elviselnie. 122 millió norvég koronába került. 1989. július 7-én nyitották meg az autósok előtt és 1999-ig fizetős volt.

 

Norvégia legnagyobb és Skandinávia második legnagyobb repülőtere az Oslótól 48 km-re északra lévő Gardermoeni reptér. Rajta kívül a Sandefjordi repülőtér is kiszolgálja a fővárost, oda főként a fapados légitársaságok repülnek.

 

Elképesztő rekordot állított fel a norvég NRK2 csatorna 2011 júniusában azzal, hogy 134 órán át – megszakítás nélkül – közvetítette a Nordnorge (Hurtigruten) óceánjáró útját a fjordok mentén, ami a világ leghosszabb tévéműsorává avanzsált. Mindezt a norvég lakosság fele, 2,5 millió ember követte.

A műsor abból állt, hogy a néző bámulhatta a hajóorrot, aláfestésnek zene szólt, vagy még az sem, csak hallgathatta, ahogy esik az eső, néha meginterjúvoltak egy-egy utast, akik fülig érő szájjal elmondták, hogy egész nap zuhogott, így a világon semmit nem láttak a tájból. Ha már nagyon esett, gyorsan bekapcsoltak a hajótestbe.

A norvégok azonban úgy látszik, hogy imádják az ilyen meditatív tévézést, na meg a fjordjaikat. A lenyűgöző képkockákkal szolgáló utazás a nézettségi piac 35 százalékát uralta, ami példátlan siker volt az NRK2 történetében, a csatorna ugyanis az előző héten alig érte el a 6 százalékos nézettséget.

A Hurtigruten (norvégül Hurtigruta, jelentése „gyors járat”) a hagyományos norvég postahajó-járat elnevezése, amely a Norvégia 2650 km hosszú nyugati partja menti településeket köti össze már 1893 óta.

Manapság a hagyományos teher- és személyforgalmat bonyolító, valamint turistákat is szállító hajók a Bergen és Kirkenes közötti utat 6 és fél nap alatt teszik meg, miközben a tényleges postaforgalom már 1984-ben megszűnt. A Hurtigruten útvonala, eredeti rendeltetésének megtartása mellett ma már nemzetközileg ismert turista látványosságnak tekinthető.

A Hurtigruten hajói szigorú menetrend szerint közlekednek. Egy hajó minden nap ugyanabban az időpontban elhagyja Bergent, és 12 nap elteltével tér vissza a kiindulási kikötőbe. A járat által érintett kikötőkben, különösen Észak-Norvégiában a hajók megérkezése a lakosok napirendjében fix programot jelent, hiszen azokat a helyi lakosok orvoshoz járásra, hatósági ügyek intézésére és családi látogatásokra is igénybe veszik. A turisták főleg az északra, vagy a délre menő utat, vagy pedig a teljes körutat választják, de bármelyik kikötőben fel, és ki is lehet szállni.

A hajók Kirkenesben fordulnak vissza délre, és csaknem ugyanazon az útvonalon mennek vissza Bergenbe. Ugyanakkor az odamenet során éjszaka érintett kikötőket a visszaúton nappal érik el, így egy teljes körút során minden kikötőben nappal is kikötnek.

Sem a téli és a nyári útvonal, sem pedig az északra és délre menő útvonal nem egyezik meg teljesen: a hajók nyáron északra menet a Geiranger-fjordba, visszafelé pedig a Trollfjordba is bemennek.

Abból adódóan, hogy egy-egy napos indulási különbséggel egyszerre mindig 11 hajó járja ugyanazt az útvonalat, az északra és a délre menő hajók rendszeresen és meghatározott térségekben találkoznak, ami az utasok számára mindig eseményt jelent, hiszen a hajók előírt rendszer szerint üdvözlik egymást, nappal hang-, sötétben pedig fényjelzéssel.

Az egyes kikötőkben a tartózkodási idő a ki- és berakodás idejétől, illetve a kikötő, vagy város turisztikai jelentőségétől függ. Egyes kikötőkben a várakozás több óra is lehet, ilyenkor az utasok lehetőséget kapnak a szervezett kirándulásokon és városlátogatáson való részvételre, vagy egyedi sétát tehetnek. Akár több napos kirándulásokra is lehet jelentkezni.

 

A világ leghosszabb közúti alagútja a 24,51 kilométeres Lærdal-alagút. A fővárosból, Oslóból ezen keresztül lehet az ország második legnagyobb városába, Bergenbe eljutni.

Az alagút építése 1995-ben kezdődött és 2000-ben nyitották meg a forgalom előtt. Az építési költségei 1082 millió norvég koronába kerültek. Annak ellenére, hogy Norvégiában számos alagútnál a költségeket útdíjak kirovásával teremtették elő, ezt nem alkalmazták ebben az esetben. Megépítéséhez 2,5 millió köbméternyi sziklát kellett eltávolítani. Hosszúsága miatt az alagutat négy részre osztották, négy pihenőhely kialakításával. Ezekben a pihenőkben kék felhőket vetítenek a plafonra, így egy-egy ilyen ponthoz közeledve az embernek az az érzése, mintha az alagút végéhez közeledne, aztán mégsem. Valószínűleg ezzel próbálják oldani a klausztrofóbiásokban a feszültséget, illetve megtörni a 24, 51 km monotonitását.

A levegő nagyfokú tisztaságát kétféleképpen biztosítják az alagútban: ventilálás és öntisztulás segítségével. A Lærdal-alagút a világon az első olyan alagút, amelynek levegőjét egy légtisztító erőmű segítségével tisztítják meg. A művelet során az alagútból származó szennyezett levegőből kivonják a nitrogén-dioxidot. Két nagy ventilátor vezeti ki a levegőt, amelyeken elektrosztatikus szűrőket helyeztek el, melyek megtisztítják a szabadba távozó levegőt a portól és a koromtól.

 

Norvégia legdélibb pontja Mandaltól 36 km-re nyugatra található. Itt, a vad tengerparton áll a Lindesnes Fyr nevű klasszikus világítótorony.

 

A Spitzbergákon található a Nemzetközi Magbunker, ahol közel egymillió növény magvait tárolják arra az esetre, ha valamilyen globális katasztrófa miatt kihalnának. A világon ezen kívül kb. 1300 magbank működik, ennek készleteit csak akkor használnák fel, ha a többi megsemmisült.

A bunker építését 2008-ban fejezték be. 120 méter mélyen található egy homokkőhegy gyomrában, a hűtéshez helyben bányászott szén biztosít energiát. A magokat -18 oC-on tárolják, így akár évszázadokon át is megőrizhetőek.

A bejárat fölötti világító installációt Dyveke Sanne készítette. A rozsdamentes acélszerkezet a nyári hónapokban az aurora borealis fényét veri vissza, télen 200 üvegszálas kábel biztosítja a kék-türkiz-fehér fényeket.

 

Általában Nordkappot (Északi-fok) tekintik a kontinens legészakibb pontjának, de igazából a sziget szomszédos, Knivskjellodden nevű nyúlványa közel 1500 méterrel közelebb van az Északi-sarkhoz. Valójában azonban mindkét pont egy szigeten található, a szoros értelemben vett kontinentális Európa legészakibb pontja a Nordkinn-fok (Kinnarodden).

Európának ugyan nem Nordkapp a legészakibb pontja, de azért még hatalmas élmény oda eljutni. A 307 méter magas sziklafennsík Oslótól 2163 kilométer távolságra, Magerøy szigetén fekszik. Egy 6,8 kilométer hosszú alagúton keresztül juthatunk el a szigetre. Május és július között élvezhetjük az éjféli napot.

 

Norvégia egyetlen székesegyháza a Trondheimben található Nidaros-dóm, ahol egykor a norvég királyokat megkoronázták. A dóm alatt található az országot katolikus hitre térítő Szent Olaf király sírja. Norvégia legjelentősebb gótikus épülete és Észak-Európa legjelentősebb zarándokhelye volt a középkorban. Egész Skandinávia legnagyobb középkori építményeként tartják számon.

 

Trondheim legmeredekebb utcájában, ha valaki biciklivel szeretne feltekerni a rendkívül meredek emelkedőn, segítségére van az 1993 óta működtetett kerékpár lift. 2012-ben ezt a remek megoldást felújították és helyére a CycloCable nevet viselő lift került.

Nem csak kerékpárosok, rollereseknek, hanem babakocsit toló édesanyáknak is hasznos a zseniális találmány. A CycloCable a meredeken 130 méter hosszúságban másodpercenként 2 métert halad.

Úgy működik, hogy a delikvensnek az egyik lábát be kell akasztania a felvonóba, és máris megkönnyíti dolgát, hogy eljuthasson otthonáig.

 

A világítótornyok ősét, a tradicionális, kőből készült építményt Norvégiában, Verdens Endében (Világ Vége) találjuk, Tjøme szigetén, az Oslo-fjord mentén (nem eredeti, 1932-ben emelt másolat).

Egy lapos sziklán áll a nagy kerek kövekből épült házikó. Gémeskútszerűen felhúzható vaskosara szénnel volt tele, azt gyújtották meg, a fényével világítottak, ez szolgált támpontul a hajósoknak, a házból pedig őrség tudta figyelni a vizet.

Van magyar vonatkozása is: a korábban megismert Farago házaspár 2011-es Northern Women in Chanel című fotósorozatának legkülönlegesebb kiállítási helyszínéül is szolgált.

 

További érdekességek láthatók még itt, itt és itt.

Címkék: utazás Norvégia
2017.06.16. 17:00, Marian Vissza a bloghoz
2 hozzászólás
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
Idézet
2017.08.03. 22:16
Marian

Hitlertennene (Hitler fogak)

Brusand mellett különleges és óriási betontömbök láthatók az út mellett, az úgynevezett Hitler fogak. A második világháborúban a németek attól tartottak, hogy a szövetségesek itt kísérlik meg a partraszállást, ezért hadifoglyokkal és munkaszolgálatosokkal felállíttatták a tankcsapdákat (a norvég foglyok szabotálták az építést, több homokot kevertek a betonba a szükségesnél, hogy az gyengébb legyen). Az invázió elmaradt, de a Hitler-fogakat soha többé nem mozdították el innen. Az itt futó 44-es utat is úgy kellett megépíteni, hogy annak vonalvezetése kikerülje az egymás mellé letett kőtömböket.

Idézet
2017.06.22. 20:12
Marian

Fantasztikus légifelvételek fentiekről meg még másokról is.

http://www.tv2.no/a/5676575

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre