Kt, a gpkocsikat rint alapszablyt fektettek le:
1.) Az 1959 janurjban magntulajdonban lv gpkocsikhoz nem nyltak; ezek a mai napig is magnszemlyek kztti alku, majd (szigoran belfldi!) adsvtel trgyt kpezhetik, valamint rklhetek;
2.) Az ezt kvet idszakban viszont senki nem vsrolhatott magncl gpkocsit; ez all csak igen-igen ritkn, s csak a nagyon kivtelezettek voltak kivtelek: olimpiai vagy vilgbajnok sportolk, hres mvszek – s k is csak akkor, ha a klfldn hivatalosan megkeresett valutt vtelre felajnlottk az llamnak. Ezek az autk magnforgalomban nem rtkesthetk, kizrlag az llamnak adhatk el.
Lvn, hogy 1959-ben mintegy 150 ezer magntulajdon gpkocsi volt Kubban (ezek 90 szzalka amerikai gyrtmny), nem nehz elkpzelni, hogy ezekre a kubaiak gy vigyztak, mint a szemk fnyre, hiszen tkt, valamint rtkesthet vagyontrgyat kpeztek – gyakorlatilag az egyetlent az orszgban. A havannai legenda gy tartja, hogy amikor a forradalom vezeti megtekintettk a Kubbl elmeneklt amerikai zletemberek (s bnzk) ltal htrahagyott luxusautkat, mindegyikk vlasztott magnak egyet: Fidel egy Oldsmobile-ra, Ral egy DeSoto Deluxe-ra, Che Guevara egy Chevrolet-re mutatott.
Eltelt tven v, j amerikai kocsik (vagy ezek alkatrszei) fl vszzada nem rkeztek Kubba, teht az itteniek mindent megtesznek, hogy a meglvket legalbbis mkdskzeli llapotban tartsk. Br havat sohasem lttak, a ss tengeri leveg miatt azrt a kubai kocsik is kemnyen kzdenek a rozsdval, plusz a folyamatos tlterhelssel, a milli apr koccanssal s a karosszria-tptk fantzijval.
Ha a csaldoknak az az egyetlen auteslye, hogy vtizedeken keresztl btyklik azt a szl leglis darabot, ht btyklni (vagy btykltetni) fogjk: elkpeszt mszaki megoldsok, sufnituning jelleg talaktsok, kls s motorikus jradizjnolsok trgyai ezek a rgi kocsik. Trtnetek szzai szlnak a hetvenes-nyolcvanas vekben vgrehajtott, s az llami Zsigulikbl „kinyert” szovjet alkatrszek szervtltetseirl, az eredeti benzinzabl motorok dzell trtn talaktsairl, az eltrt rszegysgek megragasztsrl, jak eszterglsrl, a kvfzkbl, vasalkbl, traktorokbl vagy cukorndvg gpekbl kioperlt (s hasznlhatnak tlt) ilyen-olyan cuccok beptsrl. Nash Ramblerek, DeSoto Customok, Kaiser Darrinok, Studebaker Championok, Willysek - olyan autkra csodlkozhatunk r, amikrl a fanatikusokon kvl msok mg csak nem is hallottak. Persze az esetek tbbsgben ez csak a klcsn; hogy a motorhztet alatt valjban mi lapul, az ltalban a tulajdonos titka, de mg az is elkpzelhet, hogy egy Wartburg-, Lada- vagy Dacia-motor, esetleg falkatrsz.
Jelenleg ebbl a kategribl mg gy 50 ezer kocsi futhat a ztyklds kubai utakon s a sajtosan rusztikus, egyetlen ottani autplyn. Az tvenezer darab fele az tvenes vekbl, 25-25 szzalka a negyvenes, illetve a harmincas vekbl szrmazik. Ha a 2008-as hivatalos statisztikknak hinni lehet, a havannai szemlygpkocsik 12%-a ilyen autkvlet, amelyet a helyi szleng „almendrn”-nak (mandulafnak) nevez. Ha ki szeretnnk prblni, semmi akadlya: szmos kzlk taxiknt zemel, termszetesen a szoksos r hrom-ngyszeresrt.
Az tlag kubai n letben legalbb ktszer l ilyen kocsiban, mg akkor is, ha a csaldban vagy a rajongi krben senkinek nincs a tulajdonban mandulafa: elszr is, a friss hzasok szinte ktelez jelleg stakocsikzsa kizrlag egy-egy hasonl amerikai csodban/csodval kpzelhet el; a msodik lehetsg pedig a lnyok 15. szletsnapjn kopogtat, amikor hercegnnek ltzve (olykor a csald hathavi jvedelmbe kerl ruhban) lpsben vgighajtanak a telepls futcjn – mindkt esetben termszetesen csakis kabri jhet szba…
Aki jrt mr Kubban, meglepve tapasztalhatta, hogy a sok znvz eltti amerikai cirkl mellett rengeteg szocialista aut szaladgl az utakon. Klnsen szovjet gyrtmnybl van sok, ezek kzl a Ladkat elssorban llami kzletek, taxitrsasgok s rendrk hasznljk, mg Moszkvicsbl s Kispolszkibl magnkzben is rengeteg van. A keletnmet kttemeket arrafel nem ismerik (pl. Trabant), a rgi Skodkat viszont igen. Ezek a jrgnyok is gyakran szrny llapotban vannak, de mig komoly a presztzsk.
2014 janurjtl szabad j autt vsrolni Kubban, amire 1959, a forradalom ve ta nem volt plda. A lehetsggel kevesek lhetnek, mert az rak magasak, a fizetsek meg rendkvl kicsik.
(2011-ben mr trtnt egy vatos reformksrlet, m ez csupn elmleti jelentsget jelentett, hiszen kormnyzati engedly kellett az autvsrlshoz, s ezeket csigalasssggal dolgozta fel a kzlekedsi minisztrium. Termszetesen ez az akadoz gymenet sem volt korrupcimentes, a kevske lepecstelt dokumentummal s tvett autval pedig risi pnzekrt sefteltek a feketepiacon.)
Az j autk eladsa tovbbra is llami monoplium, s legalbb 400 szzalkos a kocsikon az llami felr. Pldaknt egy Peugeut 508-as Havanna egy autszalonjban vr vevre, de csakis olyanra, akinek legalbb 56 milli forintnyi pnze van (ennyibl mshol akr Ferrarit is lehetne vsrolni). A kubaiak zmnek viszont mindssze 4300 forintnyi a havi fizetse. Ebbl 1092 v alatt jnne ssze egy ilyen autra val. Az emltett kocsi kubai ra egybknt a vilgtlag nyolcszorosa.
Ami a hasznltakat illeti, szintn messze a vilgpiaci flttiek az rak. Egy tves Peugeot 206-os 18 milli forintnyi sszegbe kerl. Hasznlt autt sem rgta adhat-vehet egyms kztt szabadon a lakossg, hanem csak 2011 ta. Azeltt csakis az 1959-es vjratnl korosabb autk magnkereskedelmt engedlyezte a hatsg.
A kubai kormny azt gri, hogy az j kocsik felrbl rszben a tmegkzlekedst fejlesztik majd.
Az amerikai autgyrtk pedig csak a startpisztoly eldrdlst vrjk a kubai piacnyits krdsben.
Barack Obama elnk meghirdette a nyits politikjt, s erre a kubai vezets tmogatan reaglt.
Az amerikai belpolitikai kzdelem mg zajlik a nyits-prtiak s az embarg-prtiak kztt, de az amerikai autipari vezetk szerint a kubai piac mr megrett a fejlesztsre. Persze vannak mg nehzsgek: a kereskedelmi korltok fennllnak, az orszg gazdasga tovbbra is nagyrszt llami ellenrzs alatt van. Emellett hinyzik a kereskedi hlzat s a pnzgyi infrastruktra is, valamint rossz az tminsg. Ezzel szemben a piaci lehetsgek rendkvl vonzk Kubban, hiszen csupn 38 gpkocsi jut 1000 emberre.
Mivel a turizmus gyorsan fejldik, nagy szksg lesz brautkra, turistabuszokra, kisbuszokra, mindenfle ngykerekre. Az autipari szakrtk szerint a leend kubai piacot kisebb, olcsbb szemlyautk s a kisteherautk uraljk majd. A megfizethetsg lesz a vezet rtkestsi szempont, de ha a kubai kormny drki adkkal sjtja az importot, akkor az zletbl nem lesz semmi.
(tovbbi rdekessgek az tptett autkrl itt s itt)