A kt vsrls kzti motivciban alapvet eltrs mutatkozik. Anno azrt vettnk Tiszt, mert nem volt ms. Adidas-szal, Pumval csak olyan tallkozhatott, aki kijutott nyugatra. Mivel az n szleim fegyveres testletnl dolgoztak, nlunk ilyesmi sokig szba sem kerlhetett. tmenetet jelentett Jugoszlvia, ami ugyan "barti" volt, de olyan kelet-nyugati mdon. Na oda eljutni is men dolog volt, mert ott volt Adidas meg tenger is.
Ma pont fordtott a helyzet. Belefulladunk a sok vilgmrkba, gy dt s nosztalgikus visszanylni a gykerekhez, s a nemzetkzi kavalkdbl kiemelni valamit, ami a MINK.
A Tisza-trtnet 1971-ben indult, vagy mgis inkbb az 1930-as vekben? Kt nevet rdemes felemlegetni a martfi cipgyr kapcsn: Thomas Batt, aki megalaptotta a gyrat Martfn, majd az 1949. augusztusi llamosts utn mr Tisza Cipgyr Nemzeti Vllalat nven fut cgt, amely Magyarorszg legnagyobb cipgyra lett. rthet okokbl ekkor ez fleg a magyar piacra s a szocialista orszgokba ksztette termkeit. 1970 decemberben adtk be j logjuk engedlyezsi krelmt, melyet 1971 els hnapjaiban hagytak jv. A ma is ismert Tisza cip T-s logja ekkor szletett meg.
A 70-es vekben kezddtt meg teht az ikonikuss vlt sportcipk gyrtsa. A modellek egy pillanat alatt meghoztk a Tisznak az ismertsget s az elismertsget. 1971 mjustl mr a nmetorszgi Adidas is a Tisza Cipgyrral llttatta el a La Paz modellnvre hallgat futballcipit. 1976-tl kezdve a magyar Tisza mr szlltott sportcipket az Adidas rszre, az Egyeslt Kirlysgba, s megllapods szletett az els amerikai cipexportra is. vi ktmilli pr cipt szlltottak a szocialista orszgok piacaira is, valamint olimpiai csapatokat is ellttak termkekkel.
Aztn jtt a rendszervlts, az emberek rdekldse ms irnyt vett. A Tisza elvesztette men sttuszt, minden negyedik magyar lbn mr nem T bets modell volt, hanem import cip, gy a kereslet a mrka irnt ersen megcsappant. Igaz, a tornacipk gyrtsa a 90-es vek kzepig mg folytatdott, majd megprblkoztak az utcai modellek ellltsval, nem tl nagy sikerrel. A nyugati versenytrsak knnyedn tttk ki a nyeregbl, a Tisza sportcip hamarosan kifejezetten cikiv vlt, s gyrtst beszntettk.
Ezrt is nztek csodlkozva Vidk Lszlra a martfi gyrban, amikor 2002-ben megkereste ket azzal, hogy szeretn a rgi Tisza cipket jragyrtatni. maga onnan kapta az tletet, hogy 2001-ben a Dek tren megpillantott egy fiatalembert, aki egy rgi, elnytt Tiszban korzzott. A vllalkoz korbban a nagy siker Buffalo cipk importre volt, gy azonnal szakmai szemmel ltta a lehetsget. Londonban ekkoriban mr tallkozott a Puma s az Adidas retr modelljeivel, ezrt gy gondolta, itt az ideje itthon a Tiszt felleszteni. Msok azonban szkeptikusak voltak. A martfi gyrat fl ven t kellett gyzkdnie, mg lassan komolyan vettk, s elkerltek az archv felvtelek, majd a rgi szabsmintk, vgszerszmok s kaptafk. A hosszas trgyalsok utn Vidk Lszl rendkvl kedvez megllapodst kttt az tlethez nem sok remnyt fz gyrral: v lett az emlkezetes T bets log s az j modellek minden joga, az j Tiszbl szrmaz sszes nyeresg. A koncepci egyrtelm volt: ngy rgi modellel kezdtk meg a gyrtst, vagyis sz szerint maradtak a kaptafnl. Ugyanakkor a minsg XXI. szzadi: az izzaszt mbr helyett valdi brbl ksztik a lbbeliket, s a bett is vltozik, figyelembe vve a knyelmi szempontokat.
Egyes alapanyagokat ezrt Olaszorszgbl s Spanyolorszgbl hoztak, de a cipk ellltsa teljes mrtkben Magyarorszgon trtnik. Mindezzel az j Tisza modellek versenykpesek lettek a klfldi sportcipkkel. Ez azonban az rukon is megltszott: ugyanannyiba kerlnek, mint a Nike, az Adidas s a Puma termkei.
Hogy a Tiszra a sokak szerint magas r ellenre volt igny, elssorban a jl megvlasztott clcsoportnak s az alulrl szervezd marketingnek ksznhet. Az egyik clcsoport az volt, amelynek a szocializmusbl mg emlkei fzdtek a Tisza ciphz. Aki nha visszagondol r, honnan is jtt, szvesen nosztalgizik. A msik, fiatalabb csoport viszont nem ismerte korbbrl a mrkt, nem voltak kzvetlen lmnyei rla, s nem emlkezett a reklmokra. A tbbsg ide tartozik, mivel a korosztlyt tekintve elssorban a 16–26 vesekre esett a vlaszts. A kt csoportot az letstlus kti ssze. A tulajdonos a feljtott branddel azt a lzad, fiatal rteget clozta meg, amely elutastja a fogyaszti kultrt, s amelyet inkbb irritlnak, semmint vsrlsra buzdtanak a reklmhadjratok. Olyanokat, akik stlusukban tudatosak, felvllaljk magukat, s szembe mernek menni a mainstreammel, a nagy klfldi mrkkkal. A Tisza teht nem sportcipknt, hanem sokkal inkbb kultcipknt lett pozcionlva. ppen ezrt a npszerstsnek sem a szokvnyos mdjt vlasztotta, hanem az gynevezett gerillamarketinget. Az els szria darabjait Vidk sztosztotta bartai kztt, s csak annyit krt, mondjk el, milyen visszajelzseket kapnak. A megclzott szubkultra szmra hiteles zenszeket, lemezlovasokat ltztetett Tiszba, a mrka kpviseltette magt a Volt fesztivlon s ms hasonl esemnyeken. E rendezvnyeken jellegzetes T bets, nyakba akaszthat kulcstartkat, ngyjtkat, krtyanaptrokat, matrickat osztogattak, ami hamarosan komoly rtk lett a fiatalok krben. A kampnyra a sajt is felfigyelt, rengetegen rtak rluk, ingyenreklmot csinlva a mrknak. Ez a fajta szponzorls mindmig megmaradt, a DJ-k kzl Vida G, Negro s Crimson, a zenekarokbl pedig a Kerekes Band, a Barabs Lrinc Eklektric, s a Blga tartoznak a Tisza mrkakvetei kz.
(a Kerekes Band-nek tervezett modell)
2003-ban, a nyits vben lnyegben csak az egykori modellek msait lehetett kapni. Az Astorinl nylt mrkabolt knlata mindssze nhny cipmodell s ennl is kevesebb pl volt. A sznek kztt pedig a Tisza alapsznei, a kk, fehr, piros dominltak. A kezdeti sikereket ltva aztn egy v mlva mr egy arculattervez csapat dolgozott a Tisza mrkn, j elemeket is beptve.
A mlt leginkbb kt rtelemben „ksrtett”. Egyrszt a cipk esetben a vg- ksek adottak, az egykori modellek formit kell hasznlni. A msik adottsg a hres T log, ami a cipk lland tartozka is. Minden ms terleten azonban el lehetett rugaszkodni, modernebb tve a mrkt.
Ami mindezeket formailag sszekti, a log, ami maradt az eredeti, 1971-es.
Szezononknt vltozik a knlat, s az j kollekci megjelensvel prhuzamosan vltozik az arculat. A fenti lland elemektl, vagyis a logtl s a cipk alapformitl eltekintve ilyenkor minden megjul: a cipk szne, a mrkaboltok kirakata s belseje, a honlap s az alkalmazott kommunikcis eszkzk is.
A Tisza mrkaidentitshoz hozztartozik a rendhagy rtkests. Tiszt csak Tisza boltban vsrolhatunk, azaz a Tisza brand nem keveredik ms mrkkkal.
A mrka jjszletse ta jellemz az is, hogy terletkn ismert s elismert embereknek Tisza cipt adnak, vagy egyedi cipt terveznek kifejezetten szmukra. Ilyenkor a Tisza mrka arculatt ssze kell hangolni az illet arculatval, szemlyisgvel, jellemz ltzkdsvel. gy szletett cip Harcsa Veronika, Fbin Julianna nekesnk s Elekes Iselina modell szmra
A Tisza arculatnak rugalmassgt mutatja, hogy 2006-ban a sportcip 35. szletsnapjra kln logt tervezett, ami megjelent a boltokban, a vezetk Mini Morris gpkocsijn, valamint a szlltautkon is.
A jubileum kapcsn a Tisza a fogyasztkat is bevonta az arculatptsbe, cip - tervez versenyt hirdetett. A legjobb 25 tervet kivlasztottk, majd le is gyrtottk, s a Tisza Cip Torna killtson a nagykznsgnek is bemutattk. Az M bets, metrs kollekci, amely a fvrosi metrjratok megllinak rajzt szerepeltette, olyannyira sikeres lett, hogy a cipk s tskk nemcsak a killtson, hanem ksbb a boltokban is megjelentek.
Nagyon sajnlom, hogy errl lecssztam. Nagyon tetszik, nagyon stlusos. Htha mg a 4-es metr kapcsn elveszik egyszer jra.