sidk ta, a vilg minden tjn ksztenek klnfle clokra babkat: a szellemimds megtestestsre, a trgyak mgikus hatalommal trtn felruhzsra, jtkszernek, vagy egyszeren killtsi trgyknt, illetve a megbecslst kifejez ajndkknt. Azonban bizonyra nincs mg egy olyan orszg, ahol a babknak olyan sokfle vltozata ltezik, mint Japn. A szigetorszgban a babakszts egyedlll hagyomnyt mind a mai napig poljk.
A babk trtnete a rgmltba nylik vissza, a vilg legkorbbrl ismert babja kzel huszonngyezer ves. A japn babk is rendkvl rgiek, eredetk Krisztus eltt kb. hromezerre, a Jomon idszakra tehet. Ugyanakkor csupn az Edo korszaktl kezdden fejldtt ki a babatpusok szles sklja, amely a klnbz cloknak megfelel vltozatos formkat hozott ltre.
A japn babk fbl, paprbl, textilbl vagy agyagbl, sokszn technikk alkalmazsval kszltek. Kifejezsmdjukban a nem hivalkod szpsg s a sznek gazdagsga rvnyesl. A felhasznlt anyagok s mdszerek kre bvlt, s az orszg klnbz rszein megjelentek az egy-egy tjegysgre jellemz babk, melyek a gynyrkdtets eszkzeknt, teht killtott trgyknt vltak egyre jelentsebb, mg misztikus eszkzknt mr nem jtszottak olyan fontos szerepet. Mivel ezek a babk nem csupn egyszer gyermekjtkok, hanem - mvszi kidolgozottsguknak ksznheten - malkotsok is egyben, a kzmvessg egy nll gt kpviselik Japnban.
Elg nyilvnval a japnok babakultusza. Rengeteg helyen vannak kirakva klnbz mret, tpus babk. Ha belpnk egy japn otthonba, rgtn szembe talljuk magunkat egy kimonba ltztetett porcelnbabval. Az ajtval szemben helyezik el, mivel az a feladata, hogy sszegyjtse a hzba rkez rossz szellemeket. Egy szp vegdobozban rzik, hogy ne porosodjon. Amikor a csald j otthonba kltzik, megsemmistik a hzrz babt. Nem vihetik magukkal, mivel az a hiedelem fzdik hozz, hogy az j lakhelyen kiengedi a rossz szellemeket. Van egy nagyon egyszer, fehr textilbl kszlt, kis gmbfej babcskjuk, a Teru Teru Bozu. Ez elzi a rossz idt: ha kirndulni mennek, kiakasztjk az ablakba, hogy ne essen az es msnap, s zavartalanul kikapcsoldhassanak.

Vannak olyan babik is, amikrl azt tartjk, hogy n a hajuk. Ez ppen olyan nluk, mint a mi kultrnkban a knnyez Szz Mria szobrok. Aztn olyanok is akadnak, akik kvnsgot teljestenek. Rengeteg ilyen izgalmas trtnet van, ami a babkhoz kapcsolhat. Ezekkel nem jtszanak a gyerekek, babonk, hagyomnyok s bizonyos misztikum vezi ket.
Az egsz vilgon hres, a japn npmvszetnek s ma mr az iparmvszetnek is szerves rsze a kokeshi baba. A fbl eszterglt s faragott babk nemes egyszersggel brzoljk a nket s a lnyokat, mintegy megtestestve a japn ni szpsgidelt. Fekete, rendezett haj, bjos, szeld, fehr arc s zrt, dszes kimonba ltztetett test. Klnlegessgk, hogy csak fejk s testk van, de nincs kezk s lbuk.
Ksztsnek folyamata kt fzisra bonthat. Az els lpsben a gondosan vlogatott fbl (leggyakoribb a cseresznye) kiesztergljk a forgstestet, megfaragjk, majd a kvetkez lpsben kifestik s lelakkozzk a mremekeket. A kokeshi babt napjainkban mr Japn egsz terletn meg lehet tallni, de fleg a gygyfrdk krnykn jellemzek.
A trtnettudomny felttelezi, hogy Toholu krnykrl szrmaznak az els darabok, amelyeket a ksei Edo korszakban (1603-1868) ksztettek. Klnfle hipotzisek vannak az eredeti funkcijt tekintve. A legelfogadottabb, hogy mesteremberek kezdtk el kszteni, akik ednyeket, rizsestlakat esztergltak s tl idejn az „onsenekbe” (forr frdkbe) rkez vendgeknek rultk szuvenrknt. A msik felttelezs, hogy ugyancsak ezek a fafarag mesterek a gyermekeiknek ksztettk jtkknt a kokeshi babkat. A harmadik lehetsg, hogy egyfajta si szexulis tisztelet, fallikus szimblumaknt kszltek. Az els babk megjelense ta tbb, mint 150 v telt el s npszersgk vrl vre n. Szinte nincs is olyan japn hztarts, ahol legalbb egy kokeshi baba ne lenne. Japnszerte tbb mzeumban is meg lehet tekinteni a klnfle stlus babkat s elksztsi folyamatukat, st mg arra is van lehetsg, hogy sajt magunk is kszthessnk. Ma mr vilgszerte tbb is lteslt gyjtknek s rdekldknek. 6 tartomnyban Tohokun, sszesen 10 fle tpusa ltezik a kokeshinek. A legdominnsabb a Naruko, amelyet Miyagi tartomnyban ksztettek, k hosszks, vkony babkat csinlnak. Klnleges technikval kszlnek: a fej s a test nincsen megfrva, ragasztva, hanem egymsba illeszkednek. Srbabnak is hvjk ket, mert amikor megcsavargatjuk a baba fejt, akkor nyekerg hangot ad.
Megtallhatk tovbb Yamagata, (Sakunamiban, Hirioriban), Akita, Iwata tartomnyban is. Lteznek olyan kis falvak, mint pldul Yajiro, ahol az emberek flig farmerek, flig pedig kzmvesek. Kora tavasztl szig a mezgazdasggal foglalkoznak, sztl tavaszig pedig babkat faragnak.
Tz regisztrlt csald van, akik a mai napig az si mdszerrel ksztik a babkat. Azokat az ids bcsikat, akik megtartottk a tradcit s nem trnek el tle, l nemzeti kincsknt tartjk szmon. Ugyangy csinljk, mint vszzadokkal ezeltt.
Ma mr nem csak a tradicionlis stlus ltezik, hiszen a mvszek fantzija tlszrnyalta az eredeti formkat, gy kreatvan mindig fel-felbukkannak a kokeshik az ppen idszakos divatnak hdolva. Felmerlt az a felttelezs is, hogy az orosz fbl kszlt matrjoskra, amelyet a XIX. szzadtl kezdtek el kszteni, is hatssal volt ez a bjos s mvszi fababa.
s mi vgre ez az egsz? Tth-Vsrhelyi Rka killtsn jrtunk, aki magyarknt kokeshiket kszt.

Rka 10 ves volt, amikor a szomszdjukban lakott egy japn csald 3 vig. Nagyon jban voltak. Amikor hazamentek, felajnlottk, hogy ha lerettsgizett, kimehet hozzjuk, lakhat nluk, s ott meg tud tanulni japnul. De a rendszervlts utn ez nem volt relis, s anyagilag sem frt bele a csaldjnak.
2002-ben, az ELTE vodapedaggusi, tanti s rajztanri szaknak elvgzse utn egy japn llami sztndjjal kt vig tanult a Kobe Egyetemen, hogy helyben tanulmnyozza az ottani mvszeti nevelst. Az vodtl kezdve az egyetemig mindenfle rra bement, klnbz mvszeti iskolkat, alternatv oktatsi terleteket is keresett. Kzben az rkon kvl jrt szitzsra, ikebanra, tusfestszetre, szobrszatra. Itt kezdett el fval foglalkozni.
Egyre tbb dolgot ksztett, ezsttel is elkezdett dolgozni. sszellt egy egsz anyag, amibl killtst tudott rendezni. Nagyon sikeres volt, s amikor hazajtt az sztndjrl, a Csk Istvn Galria is tartott egy killtst a munkibl. Ugyanezzel az lels cm killtssal tbb helyen is jrt Magyarorszgon. Utna kiadtak egy ktetet Kavicsok cmmel, amiben Rka Tandori Dezs haiku verseit vlogatta a Japnban kszlt fotihoz. Ebbl volt fotkillts s knyvbemutat is.
Amikor megszletett a kislnya, rt neki egy meseknyvet. A csodlatos fababa mesje egy kokeshi babrl szlt, 2009-ben adtk ki. Elszr a kpeket ksztette el, azokbl szletett meg a trtnet, mellyel a japn kultra legfontosabb tredkeit igyekezett lefedni. A knyv ktnyelv lett, hogy a gyerekek lssk, milyen a japn rs. Miutn megjelent, tbben rdekldtek nla, hol lehet a fszereplhz hasonl babt kapni. Innen jtt az tlet, hogy elkezdjen kokeshiket gyrtani. gy kszlt el az els nhny, elszr 8 darab a Savaria Fesztivlra. Augusztustl december vgig 180 babt adott el. Azonnal bevettk a WAMP-ra is. Onnantl kezdve nem volt meglls, msfl v alatt 1500 babt ksztett.

Amikor belefogott, akkor mg nem tudott rluk tl sokat. A gyjtssel indult, aztn elkezdte festeni s kszteni ket. Nem telt el egy v, amikor gy gondolta, hogy muszj elmennie kokeshi fest mesterekhez. A prjval s a kislnyukkal elmentek Narukoba, ott vgigjrtk az sszes onsen vroskt, mestert s mzeumot. Beszlt a bcsikkal, akik beavattk a kszts rejtelmeibe.
A babkat Japnban cseresznye-, itthon tbbnyire jvorfbl, krisbl, gyertynbl esztergljk. Arcukat s dsztsket specilis tintafestkkel rajzolja rjuk alkotjuk. Ruhik ltalban az vszaknak megfelel rnyalatokban tarkllanak. Az esztergls nem sablon szerint trtnik. Amikor sszeilleszti a baba rszeit, nkntelenl is ms-ms testtartst vesznek fel. A ksz darabokat a jellemk szerint kereszteli el. A nevket rrja a talpukra.

jabb s jabb tletei jttek, gy elkezdett kokeshi kszereket s kokeshi lmpkat is kszteni.



s vgl a killts kpei:






