Valahogy nem szeretem Spanyolorszgot. Nem tudom racionlisan megmagyarzni, inkbb emocionlis oka lehet (lerobbant busz helyett kldtt msik, amiben nem mkdtt a lgkondi 40 fokban, ellopott htizsk az utazsrl kszlt szinte sszes fotval, "jajj nem vrnak minket a reptren" rzse egy msik alkalommal).
Ritkn ltem t katarzist ott jrva, mg ms orszgok esetben igen, a knnyem sem csordult ki, mint amikor msodszor jrtam Prizsban, s x v utn meglttam jra a Concorde tr obeliszkjt s szkktjait.
Persze ordas nagy hazugsg s cssztats lenne rszemrl, ha azt lltanm, nem rtkelek semmit, ami spanyol, s az is hozztartozik az igazsghoz, hogy nem jrtam vgig az egsz orszgot, Andalzia ott cscsl mg a bakancslistmon.
Szeretem pldul a Kanri-szigeteket, a sangrit, a chorizt, a tapast,

tovbb soha, sehol nem ettem mg olyan zsenge, omls malacsltet letemben, mint Segoviban.


De mgsem ezek a dolgok a f kedvenceim, hanem kt mvsz: Dal s Gaud.
A tojsos mzeum Figueresben (Dal szletsnek s hallnak helysznn),



a sok imdnivalan extrm s eszement mvel,




az autval, amiben gombnyomsra elered az es,

illetve a Mae West szobval, ami lent stlva kanap, kp s fggny,

de ha felmszunk a kicsit odbb lv lpcsn, mindezen berendezsi trgyakbl sszell a sznszn arca.

A msik kiemelend vros Barcelona, ott meg minden, ami Gaud. Engem a szecesszival eleve le lehet nygzni, ez meg itt az egyik - ha nem "a"- cscsok cscsa.
Ha lttad lben, tudod, mirl beszlek. Ha mg nem, a szpesl vgre garantltan vgyni fogsz r, hogy megnzd magad.
Gaud, kataln ptsz 1852. jnius 25-n ltta meg a napvilgot a Tarragona melletti Reusban. Apja szegny rzmves volt. Kovcsinas lett, majd az ptszet irnt rdekldve, 1869-ben Barcelonba ment tanulni. Tanulmnyait megszaktotta, csak 1878-ban vgezte el a barcelonai Tartomnyi ptszeti Fiskolt. Ekkor dszes, viktorinus stlusban tervezett, 1872-1882 kztt a barcelonai Parc de Ciutadella bvtsnl a kertptszet j, szintklnbsgekkel, szobrszati dszekkel s vzesssel gazdagtott tpust hozta ltre.

ptszeti terveit bemutattk az 1878-as prizsi vilgkilltson. E tervekre figyelt fel a gazdag zletember s politikus grf, aki emellett a kulturlis jjszlets s a kataln kultra felemelsn dolgozott, Eusebi Gell, aki prtfogja, mecnsa s bartja lett. Gaud hamarosan kialaktotta egyni jellegzetessgeit: szokatlan mrtani formkkal, mints tglkkal, kvekkel, kermiacsempkkel, nvnyi vagy hllmints kovcsoltvas elemekkel tette felleteit mozgalmass. Els ilyen pletei a mr (mudjar) stlust, a gtikus s iszlm ptszet spanyolos keveredst idzik. Ilyen mvei a Vicens-

s a Gell-hz Barcelonban,


az El Capricho Santander mellett.

A Gell-hz a modern s a nemzeti hagyomny szintzise, a szecesszi els jelentkezsnek tartjk. Ezutn trtnelmi stlusokkal ksrletezett: az astorgai pspki palott, a leni Casa de los Botinest a gtika,

a barcelonai Calvet-hzat a barokk ihlette.

Az 1888-ban plt Colegio Teresiano parabolaves folyosi kzpkori kolostorkerengt idznek.

1902 utni mveit mr nem lehet a hagyomnyos stlusokba sorolni. pletei ezutn csak sajt anyagukat s szerkezetket jelentik meg, nemcsak ornamentikjuk, de trszerkezetk is jszer, s termszeti vagy vallsi jelkpeket tartalmaznak.
Kvetkez pletei a barcelonai Villa Bellesguard


s a Gell-park, valamint a vrostl dlre fekv Colonia Gell temploma, melynek csak a kriptja plt meg a virtuz kataln tglaboltozatok szellemben.


A Gell-park modern laktelepnek kszlt, a klnbz stlusok tvzetbl pratlanul gazdag, varzsos krnyezetet teremtett, bizarr, dekoratv formkkal, szecesszis s szrrealista elemekkel. A laktelep nem valsult meg, a buks miatt az ptszt sok tmads rte. A terlet vgl vrosi park lett.

E munki sorn dolgozta ki kls vagy bels tmpillrek nlkli szerkezeteit, ezek alapelemei az oldalnyoms s fggleges terhels ervonalaiba es ferde pillrek s a kis oldalnyoms, vkony hjboltozatok. Sajt lelemnye az plet szilrdsgt nvel hullmos fal is. pleteinek megvalsult rszleteit olykor visszabontatta, mg jobb megoldst keresve. Elkpzelseinek hatst modelleken kutatta, hzait folyamatos mvezetssel, kiviteli tervek nlkl ptette.
Ezeket az elveket alkalmazta kt barcelonai lakhznl: a Batll-hz egy meglv plet feljtsa, szobrszi igny rszletekkel,

a Casa Mil szintjei kermibl virgmotvumot formznak. Itt valsult meg leginkbb termszetet utnz ptszete, amely Katalnia hegyeit s tengerpartjait idzi.

Gaud jelents szerepet vitt a Renaixensban, a kataln mvszek s kzmvesek mozgalmban, s annak politikai prtjban, amelyet a spanyolellenes katalnizmus jellemzett: a madridi kormny ltal elnyomott kataln letformt prbltk feleleventeni. A mozgalom vallsi jelkpe a barcelonai Sagrada Famlia (Szent Csald) templom lett, amelyen leghosszabb ideig dolgozott letben.

Gaudt 1926. jnius 7-n Barcelonban elttte a villamos, a templom kriptjban temettk el.
Gaud pldja csak szk krben hatott, s ptsi elveit nhny lelkes kvetjn kvl nem alkalmaztk. A funcionalista stlus elterjedsekor, az 1930-as vektl szinte elfelejtettk, s csak a hatvanas vekben fedeztk fel jra, s rtkeltk hallatlan kpzelerejt. letmvt a formk, anyagok s sznek gazdagsga, az ptszeti elemek szabad, mvszi kompozcija jellemzi.
Legtbb mvhez maga ksztette a belsptszeti munkkat, btorokat, st, mves csempket is.





Gaudi ptszete a szrrealista festszetre s szobrszatra is nagy hatst gyakorolt.
(fentiek innen, tovbbi rdekessgek olvashatk a mesterrl itt, itt s itt)