Mindenki tudja, hogy a Katona a kedvenc színházam. Azt is gyakran szoktam hangoztatni, hogy én ott még rossz darabot nem láttam, maximum kevésbé jót.
Imádom a minimalista, semleges jelmezeket és díszleteket, amelyek nem terelik el a figyelmet, ezáltal a hangsúly maximálisan a színészi kvalitásra, a lecsupaszított tálentumra helyeződhet. Na ez a pőreség most a Faust I-II-ben új értelmet nyert. Amikor a 60 éves, erősen elhízott Máté Gábor ledobja a textilt (az összeset), vagy Kulka János letolja a gatyáját, majd bepucsít, illetve Nagy Ervin pucér alsótesttel rohangál, miközben hímtagja himbi meg limbi...hát akkor szívesen elbeszélgetnék Schilling Árpáddal a mi is volt itt a művészi koncepciójáról.
Valahonnan előbányászták a taki néni külsejű Monori Lilit (és bocs minden jól ápolt és igényes taki nénitől, különösen az enyémtől, mert ő ráadásul kifejezetten csinos), aki már ezelőtt 40 évvel, fénykorában is rettentő rusnya és tehetségtelen volt, és akkor mutigatós néni módjára fellebbenti a köpenyét és megmutatja a prémes bugyiját és még szerencse, hogy csak azt, és nem az igazi csúnyáját. És aztán minden szex van, mindenki kielégít mindenkit, ha nincs más megoldás, jobb híján elintézi egyedül.
És nem érted, mert ott van szinte a színház összes vezető színésze és annyira jól játszanak és olyan jól mondják a verses szöveget, ami tele van mélyenszántó mondanivalóval és ez az egész feloldódik és szertefoszlik ebben az orbitális fostengerben.
És képtelen vagy felfogni, hogy senki sem adja fel szünetben, sőt. Van második rész is és megint tele a nézőtér, pedig ide már tényleg csak az jön, aki végigszenvedte az elsőt. Kulka lecsót főz, majd griffekkel meg szfinxekkel grupizik.
Aztán egy óvatlan pillanatban félrecsúszik Tasnádi Bence fecskéje, kivillantva a herezacskóit. És nem tudom, fogok-e tudni valaha ugyanúgy nézni rá, mint azelőtt, pedig lesz neki önálló szpesölje is. És végig attól rettegtem, hogy megpillantom Keritomi hímvesszejét is, de szerencsére nem. Itt már a darab is tök értelmetlen, nem csak a rendezés rettenet. Röpködnek a mitológiai nevek, van itt Szép Heléna, Philemon és Baucis, csak épp azt nem érted, kik ezek az emberek és mi a rákról szól ez az egész. Vagy mi köze a két felvonásnak egymáshoz? Aztán Kulka kergetni kezdi a kisfiúkat pedofil idíttatásból…
Gigantikus őrültek háza, amiben a színészek tök jól játszanak. Minden szó magyarul van, mégsem értesz az egészből egy árva kukkot sem.
Mintha görbe tükörben néznéd az eseményeket. Azon gondolkodtam, ha az ember lerészegedne vagy belőné magát, kiegyenesedne-e a dolog, összeállna-e a kép?
Szóval én még ilyen rosszat életemben soha, sehol. Azt hittem, hogy a kb. 10 évvel ezelőtt, a Nemzetiben látott, Valló Péter féle III. Richárdot, amelynek címszerepében Kulka (akit amúgy kedvelek) rettenetes volt, a színpadon jöttek-mentek a Mercik meg a Peugeot-k, Udvaros Dorottya egy troli bőröndöt maga után vonszolva járt fel s alá, oda-vissza, oda-vissza, közben maga elé nézve rikácsolt, Blaskó Péter, mint trónbitorló zöld műtősruhában egy akkora fecskendővel akarta megmerényelni az uralkodót, amit alig tudott felemelni, aztán a levegőt kinyomva a folyadékoszlop akkora sugárban, mint egy gejzír tört fel egész a színpad tetejéig és 1/2 11-kor nem bírtuk tovább és otthagytuk (életemben egyetlen alkalommal fordult ez elő),
vagy a Vígben, a Zsótér féle Kaukázusi krétakörben, amiben a díszlet egy multiplex nézőtere volt és bejöttek a színészek, leültek, elmondták a szöveget, felálltak, kimentek, aztán a soron következő színész ugyanígy, és Harkányi Endre volt az összes öregasszony, női bundában és fejkendőben kárált és a színpad előtt volt egy pást, amin néha egy tizenéves, tornaruhás fiú cigánykerekezett végig és a szünetben a nézők fele eliszkolt, de ott legalább, ha becsuktad a szemed és csak hallgattad, tök jó volt...szóval azt hittem, hogy nincs rosszabb, pedig igen.
Persze mondhatjuk, hogy 120 éve és sűrűn járok színházba, ebből statisztikailag ez a 3 borzalom elhanyagolható. Na de pont a Katonában? Hogy fogom Tasnádi Bence herezacskóinak látványát kiradírozni a retinámból???
És azt mondanom sem kell, hogy a király is meztelen, és a végén felzúg a vastaps meg a bravó.
UI: Ez a jelenet meg hová lett? A miről szóltot már meg sem kérdezem, mert valószínűleg erre akkor sem derült volna fény, ha benne marad az előadásban.