A mexiki halottkultusz a felfedezsek eltti idkre nylik vissza, az aztkok tbb olyan nnepnapot is feltntettek naptrukon, amelyen halottaiknak hdoltak. A koponyk nem csak a hallt, hanem az jjszletst is szimbolizltk, taln innen ered az eurpai keresztny kultrtl radiklisan eltr, sajtosan knnyed viszonyuk a hallhoz s az ekr plt sznpomps npnneply.
Ahelyett, hogy szptgetnk, elsumkolnk, esztetizlnk azt a sajnlatos tnyt, hogy elbb-utbb mindannyiunknak meg kell halni, a mexikiak rengeteget foglalkoznak az elmlssal.
A latin-amerikai hagyomnyok szerint a hall az let rsze. Ennek megfelelen nem az elmlson keseregnek, hanem nneplik az letet, s az elhunytak letnek vidm rszleteire emlkeznek.
A mi kultrnkban a gyerekeket szeretnnk tvol tartani a hall s az elmls gondolattl, a mexikiak viszont szmtalan mdot talltak ki arra, hogy a gyerekek mielbb megbartkozzanak a halllal. rdg Nra is megemltette egyik podcastjukban(11:55-tl), milyen nagy segtsget jelent a szlknek a hall gyerekeknek val elmagyarzsban, hogy kszlnek olyan rajzfilmek, mint pl. a Coco, amelyek szpen brzoljk az elmlst.
Szerintem ez is ilyen:
A hitrendszer szerint – mely az aztkoktl ered – a halottak az gynevezett Mictlan-ban, vagyis egy tlvilgi vrteremben tltik az idt, s az vnek ebben a szakaszban visszatrhetnek az otthonaikba. Az nnepet eredetileg augusztusban tartottk, de a keresztny konkvisztdorok thelyeztk november elsejre, egy nappal Mindenszentek utnra.
A hall brzolsa Mexikban egyrszt bartsgos, msrszt flelmetes, mint Catrina, a vigyorg, jl ltztt, kalapos csontvzfigura s a kaszt tart, csuklys – br gyakran igen sznesbe ltztetett – Santa Muerte.
A Da de los Muertos (Halottak napja) Mexik legsznesebb s legnagyobb nnepe. A Kolumbusz eltti s a keresztny kultra keveredse, amelynek La Catrintl kezdve a halottak kenyern (Pan de Muertos), a cukorkoponyn (calavera) t a brsonyvirgig (cempaschil) rengeteg szimbluma van.
Az otthonok tbbsgben mr oktber 31-n elksztik a gyerekeknek sznt ajndkokat, adomnyokat, akiknek a lelke november 1-jn rkezik (Da de los Inocentes, vagy Da de los Angelitos), hogy tpllkozzon a szleik ltal ksztett telek aromibl s illatbl. November 2-n a felnttek lelke tr haza.
Hogy a csaldok felkszljenek a halottak fogadsra, otthon oltrt emelnek. Ennek kerett a plmalevelekbl s cukorndbl ksztett ves kapu adja, a hiedelem szerint ezen keresztl rkeznek vissza a lelkek.
Az oltrokra manyag csontvzfigurk, gyertyk, fstlk, virgok (a hfehr krizantm helyett Mexikban nagy fej srga virgokkal tallkozhatunk), a megboldogult fnykpe, csontvzakat brzol grafikk kerlnek. A virgok, a viasz, a gyertya az eurpai, mg a fstlk, a gyanta, az tel s a cempaschil virg az indin kultra elemei.
Az oltr tipikus eleme a papel picado, azaz a kilyuggatott sznes papr is, mely a halllal kapcsolatos szimblumokat, leggyakrabban Posada Catrinjt, vagy egy csontvzat brzol.
Nem hinyozhatnak a ndcukorbl s csokoldbl kszlt kultikus trgyak, kzlk is a legjellegzetesebbek, a kis cukorkoponyk. Semmibl sincs azonban ngy darab, hiszen a helyi babona szerint ez a szm a rossz szellemekhez kthet.
Az oltrra mindig kerl vz s a holtak kenyere, mert a llek megszomjazik s meghezik mire visszar. A csaldok ltalban az elhunyt kedvenc telt is elksztik. Az teleket, italokat egyrszt a halottak kedvenceibl vlogatjk ssze, de egyttal ldozatknt is szolglnak a visszatr lelkeknek. Ugyanis a boldog s elgedett lelkek vjk a csaldot, s j szerencst hoznak.
Tbb hagyomnyos telt kizrlag ilyenkor, a ktnapos, nhny rgiban egsz hetes nnep idejn fogyasztanak. Kzlk els helyen emltend a Pan de Muertos, a halottak kenyere.
Az nnep cscspontja a temetben ri az embereket. A srokat letakartjk, gyertykat gyjtanak, rengeteg virgot hordanak a kvekre.
Az este j hangulatban, hvogatan telik, zenlssel, vacsorval, beszlgetsekkel, krtyzssal mlatjk az idt, a helyi zenekarok eljtsszk a halottak kedvenc nekeit, melyeket a csald is velk egytt nekel, beszlgetnek, trtneteket meslnek, gy emlkeznek meg hozztartozikrl.
A mexiki halottak napjt az UNESCO 2003-ban felvette az emberisg szellemi s kulturlis rksgei kz.
Mexikban ugyan rgi hagyomnya van a halottak napi emlkezsnek, de a mexikvrosi pard j tallmny. Az tlet valjban egy 2015-s James Bond-film, a 007: Spectre – A fantom visszatr nyitjelenetbl szrmazik, melyben a fhs egy ilyen ltvnyos nnepsgen tnik fel.
A mexiki kormny pnzt sem sajnlva gy gondolta, hogy letre keltik a hollywoodi mozit, hogy turistkat vonzzanak a vrosba.
Calavera de azcar (cukorkoponya)
A calavera de azcar egy koponya formj, sokszor sznes mexiki dessg, amelyet klnsen halottak napjnak nneplsekor ksztenek.
Az si mezoamerikai npek szmra a hall csupn az let egy szakasznak lezrulsa, s az let jabb szintre lpse volt. Gyakori volt, hogy az elhunytak koponyit megriztk, s a hallhoz kthet szertartsaikon bemutattk ket.
A spanyol gyarmatostk megrkezse utn ezeket a szertartsokat betiltottk, mivel ellenttben lltak a katolikus felfogssal. Szmos esetben az indinok ellenllsa miatt klns megoldsok szlettek: a rgi szoks helyett egy ahhoz hasonl, de mr a hdtknak is megfelel jat vezettek be. gy alakult t a koponyk bemutatsnak si szoksa is „rtatlan” cukorkoponyk ksztsv.
Eredetileg a koponykat a Spanyolorszgbl behozott alfeñique technikval ksztettk: ez egyfajta ndcukorbl kszl karamell.
A koponynak sznesnek kell lennie s az eltvozott llek nevt viseli a homlokn. A nevek felvtelnek gyakorlata a XIX. szzadban kezddtt, s azta szmos ms dsztelem is felkerlt rjuk. A virgok, amelyek krlveszik a szemet, az letet szimbolizljk, mg a homlok pkhl mintja a hallt jelkpezi. Ezrt a cukorkoponyk mgtt rejl jelentsek gyakran sszetettek: a hall j kezdetnek vagy jjszletsnek minsl.
A cukorkoponya kifejezst alkalmazzk mindazokra a dolgokra, amelyek az eredeti dsztseit hordozzk, legyen sz akr tetovlsrl, vagy klnleges sminkrl.
La Catrina, az elegns csontvzdma figurjt 100 vvel ezeltt alkotta meg Jos Guadalupe Posada mexiki rzmetsz.
Az inspirci a mexiki ellenzki jsgokbl jtt, amelyekben idrl-idre hallfejekkel s csontvzakkal illusztrltk a politikusokat rint kritikkat.
Posada elszr a Garbancera nvvel illette az ltala alkotott csontvzat, amivel az indin szrmazsukat tagad mexikiakat kritizlta, a garbanzos ugyanis csicseriborst jelent, amit a szegnyebb rtegekbl szrmaz, sokszor bennszltt felmenkkel br rtegek rultak.
Posada csontvzt ksbb aztn a hres mexiki muralista, Diego Rivera (Frida Kahlo frje) nevezte el La Catrinnak, a catrn sz jelentst niestve, ami eredetileg a jl ltztt frfiakra vonatkozott, akiket hasonlan elegns nk ksrtek az arisztokrcit sszehoz blokra s rendezvnyekre. A hall ni kpnek eredethez egybknt az is hozztartozik, hogy a spanyolban a hall nnem fnv (la muerte), ppen ezrt brzolta mr Posada is ni kalapban a csontvzat.
Rivera egyik leghresebb, 1947-ben festett, Vasrnap dlutni lom az Almeda parkban cm murljn meg is rktette Catrint.
A kp kzponti alakja a hall, tle jobbra Posada, balra pedig Frida s a gyermek Diego lthat.
La Catrina nem szent, s nem is fohszkodnak hozz. A mosolyg csontvz egyszerre jelenti meg az eljvend hallt s az let rmt is. Egy figyelmeztets, hogy mindenki lvezze az letet, amg lehet, s a hall utn sem kell bnkdni: jn a tlvilgi lt.
Cempaschil
Az nnep egyik “ikonja” a srga cempaschil virg. Jellegzetessge, hogy csak az ess idszak utn virgzik s akr egy mterre is megnhet. Nemcsak a hzi oltron lthat, hanem Mexik kztereire, utcira is elltetik a nvnyt, amely dekoratv szerepe mellett gygyhatsrl is ismert.
A virg az aztk idktl fogva rsze a ritulknak, hiszen a Nap istennek, Tonatiuh-nak a jelkpe is. Az si aztk mtosz szerint egy fiatal szerelmespr, Xchitl s Huitzilin gyakran kirndultak egytt egy kzeli hegytetre, ahol virgokat ldoztak Tonatiuh-nak. Amikor aztn hbor trt ki, Huitzilin csatlakozott a sereghez, s elesett. A megtrt Xchitl mg egyszer utoljra felmszott a hegytetre, s knyrgtt a Napistenhez, hogy jra lthassa Huitzilint. Mivel Tonatiuh megkedvelte a lnyt, egy meleg napsugarat kldtt fel, s egy gynyr, aranyszn virgg vltoztatta, ez a cempaschil, aztk jelentse szerint a hsz szirm virg. A virgot hamarosan megltogatta egy gynyr kolibri, aki nem volt ms, mint a madr formjban jjszletett Huitzilin.
Pan de Muertos (halottak kenyere)
Eredete a gyarmati kor eltti idszak emberldozatainak idejre emlkeztet: egy az isteneknek felldozott hercegn mg dobog szvt tettk egy vrvrs ednybe, majd ebbl a szvbl az ldozati ceremnia vezetje kiharapott egy darabot, s ezzel az isteneknek ajnlotta az ldozatot, ldst krve npre, meglhetskre, sokasodsukra. A spanyol hdtk megtiltottk ezeket a rtusokat, gy ennek lnyegesen szeldebb vltozatt vezettk be a mindennapokba: egy bzbl kszlt kelt kalcsot formztak szv alakra, s azt vrsre festett cukorral bortottk, hogy emlkeztessen a vrre.
Ms trtnszek gy vlik, hogy Izcoxauhqui, Cuetzaltzin s Huehuetotl istensgek tiszteletre felldozott emberek vrvel kentk meg a kislt tsztt.
A Pan de Muerto a halottat szimbolizlja: hagyomnyos kerek formja a testet, az oldalt lelg tszta a csontokat, a kzps kerek darab fell pedig a koponyt.
Papel picado
A mexiki nnepek elmaradhatatlan kellke a papel picado nvre hallgat, lyuggatott paprbl kszlt zszlcska.
Ennek eredete a Kolumbusz eltti idkre nylik vissza: az aztkok fa trzsbl prselt paprja az gynevezett papel amate volt, ami a szelet jelkpezte az ldozati oltrokon.
A XIX. szzadban a mexiki Puebla llam San Salvador Huixcolotla teleplsn a haciendkon, a peonok szmra fenntartott boltokban (Peon-rendszer: mind a fldjket vesztett, a kzssgi ktelkekbl kiszakad indinok, mind az ltetvnyek valamikori – a szzadfordulra mr felszabadtott – rabszolgi a nagybirtok munksai lettek, formailag brmunksokknt (peon), valjban szemlyes fggsgben a fldesrtl, aki megszabta a brt, a munkafeltteleket, az rakat a boltban, ahol a peon vsrolhatott.) megjelent a knai papr, ebbl kezdtk el kszteni ezt a npmvszeti dsztrgyat a helyiek, ami aztn gyorsan elterjedt Mexik egsz terletn.
1998. szeptember 22-n a San Salvador Huixcolotla-i papel picadt Puebla llam kulturlis rksgv nyilvntottk.
Piñata
Mindenki szmra ismers -legalbb filmekbl- a jelenet, amelyben a bekttt szem nnepelt egy madzagon lg paprmas figurt pfl egy bottal mindaddig, amg az szt nem esik s ki nem zdul romjaibl a bel rejtett dessg.
A piñatrl automatikusan Mexik ugrik be mindenkinek, holott elszr a knaiak ksztettek jvi nnepsgkn llat alak ednyt, amelybe t klnbz nvny magvait tltttk, s bebortottk sznes paprral, majd botokkal feltrtk. Marco Polo juttatta el Itliba, onnan ered a neve is (pignatta=trkeny edny). k mr dessget, apr dsztrgyakat, kszereket tettek bele. Innen kerlt t Spanyolorszgba, ahonnan misszionriusok kzvettsvel kttt ki Mexikban.
A misszionriusok meglepdtek, amikor kiderlt, hogy a mexiki slakosoknak szintn volt mr hasonl hagyomnya.
A spanyol misszonriusok az indinok megtrtshez is felhasznltk: htg csillag alak piñatval szimbolizltk a ht fbnt, amiken fellkerekedve elnyerhette annak pflje az ednyben rejl jutalmat.
Ksbb a karcsonyi nnepek rszv vlt, tovbb a szletsnapok elmaradhatatlan kellke, st manapsg mr sok ms nnep is. Napjainkra olyan mexiki hagyomnny vlt, amely az orszg exportcikkei kz tartozik.
Mikzben pflik a piñtt a gyerekek, a kvetkez dalt neklik:
Hogy mennyire kapcsoldik a halottak napjhoz, azon lehet vitatkozni. De mivel a fenti kis filmben is szerepel, plusz nlunk rulnak ilyentjt tematikus darabokat, gy belevettem a piñtt is ebbe az sszefoglalba.
Santa Muerte
Santa Muerte, azaz Szent Hall, egy npi szent, akit Mexik szerte (s az US-ban is) sokan tisztelnek.
A keresztny hitbl s az aztk mitolgibl „egybegyrt” szentet a katolikus egyhz nem ismeri el, mereven elzrkzik a kanonizcijtl, aktvan kzd a npi szent kultusza ellen, s stnista ktdsnek nyilvntotta azt.
Santa Muerte tulajdonkppen azok, akik a kaotikus mexiki llapotok mellett csaldtak az egyhzban, vagy olyan flelmetes dolgot tettek, amellyel egyetlen paphoz sem akarnak fordulni. Sok kvetje jobbnak ltja, ha a kevsb tiszteletre mlt krseivel inkbb t keresi fel, pldul azzal, hogy vja a drogszlltmnyokat. Mindazonltal mindenfajta krst teljest, nemcsak a bnzssel kapcsolatosakat.
Imdata elvlaszthatatlanul kezd sszefondni a drogkartellekkel, egyttal szmos clra szolgl istensge lett a munksosztlynak s a szegny mexikiaknak, nemcsak a bnzknek.
Santa Muerte nem ignyel nylt elktelezdst. Sok kvetje gyakorol ms vallsokat is, pldul a katolikus hitet. A trsadalom peremn l szegnyek vagy ms kirekesztett csoportok, mint a prostitultak vagy a melegek, sokszor hozz fordulnak segtsgrt. Santa Muerte nem vlogat sem a hvi kztt, sem a kvnsgok termszett illeten. Brmit lehet tle krni, nem fog tlkezni, a lnyeg, hogy utna a szvessget megfizessk, klnben a hiedelem szerint bosszt ll.
Az elmlt vekben kultusza futtzknt terjedt, egyes becslsek szerint mr tzmilli hve van. Santa Muertnek ugyanis nem csak Mexikban, de a migrnsoknak ksznheten az Egyeslt llamokban is nagy sikere van, csodattemnyei szjhagyomny tjn terjednek. A szent kr mr ksz iparg plt: gyertyk, szobrok, medlok s egyb kegytrgyak ezreit rustjk, a hvk sajt laksukban oltrokat lltanak neki. A Santa Muerte-kultusz szmos ritulja a katolikus szoksok mintjt kveti. Az emberek rzsafzreket, gyertykat s imkat hasznlnak hitk gyakorlsakor.
A Santa Muerte egyik kezben tartott kasza az igazsgosztst jelkpezi: az let egyszer ad, egyszer elvesz. A msik kezben lv fldgmb arra utal, hogy mindenhol jelen van, nem lehet elbjni elle.
A nagyobb csontvzszobrokat parkba, diadmba, dszes leplekbe vagy gyakran fehr menyasszonyi ruhba, ftyolba, st, akr paprpnzbe ltztetik. Egyes szobrokon mg tollbot, sznes mkrmt is ltni.
Az htott cltl fggen ltztetik, ugyanis minden szn msban segti az elsznt hvt: pldul a piros ruhs vagy piros gyertyn szerepl Santa Muerte a szerelemben, a srga a szerencsben, a fekete pedig egy j kis ronts kimrsben segthet. Utbbi fleg a kartelltagok s bnzk nagy kedvence, ugyanis gy vlik, hogy segtsgvel hallt hozhatnak ellensgeikre.
Az alakjhoz ktsgkvl ktd babonkon, kuruzslsokon s ktes knyrgseken kvl egyes hrforrsok szerint mg emberldozatokat is mutatnak be neki. Eddig kt gyermek s egy n esete az egyetlen bizonytott emberldozat, amely a Szent Hallhoz kapcsoldik. A legtbben virgokkal, cigarettval, alkohollal, tetovlssal vagy letmdbeli vltoztatsokkal hlljk meg a csodattelt, sokan azzal, hogy meggrik, j tra fognak trni.
We all know students are facing difficulties in assignment writing services. We are here to provide quality writing with zero plagiarism. Our writers know the art of writing on any topic. If you have any query you can contact us.
Survey Best Assignment Writers website and choose the plans and contact with them and ends that don't bode well considering the discoveries those temps warm up and we can go outside again will be off
ABC Says There'll be moments where it's in style and you'll wear it for three to five years. Then you put it away and if you keep your sizing consistent, you can bring it back. So try to find a piece where the quality matches the cost.