Nehz sszehasonltani a krumplit az almval. A vgjtkot a drmkkal. De az vitathatatlan, hogy az elmlt v egyik (de taln a) legviccesebb filmje volt.
Mr lassan egy ve, hogy bemutattk, de n azta sem emlkszem olyanra, hogy ennl tbbet s nagyobbakat rhgtem volna. nfeledten. Kt pofra.
Pedig ha jl belegondolunk, egy nagy beteg marhasg az egsz. Mgis nagyon j. Mert eredeti. Tarkabarka vizulis orgazmus. Sztrpard. Csupa klnc, beteg csodabogr. Meg a monarchikus Karlovy Vary Pupp Hoteljt idz hangulat. Bizarr s groteszk.
De mgsem ilyen egyszer. Mert a vicces jelentek mlyn ott lappang a szomorsg. Pldul Gustave tragikus alakjban, aki egy eltnflben lv rgi, bkebeli vilg egyik utols kpviselje. Egyfajta rendbe vetett hitet, egy eszttikai szemlletet vdelmez. A barbr idk ellenre is rzi az emberi rtkeket, s ezek tiszteletre neveli vdenct is. Nosztalgia egy mr csak emlkeinkben l nagyobb formtum, teljesebb vilg irnt. De mindezt dt mdon, nem a kelet-eurpai, bsong, monokrm, komolykod mdon kapjuk meg, hanem brleszkjelenetekkel, harsny s szndkosan barkcsjelleg dszletekkel, egydimenzis, mgis szrakoztat figurkkal. Gustave nagyszeren tvzi a ptoszt s a drmt, karikatra s mgis valdi, esend ember. Ez az elgia finoman ellenslyozza a majdnem vgig uralkod karnevli hangulatot.
Mindehhez httr a nagypolgri Eurpa hangulatt, a bkeidket lebont harmincas vek, a ncizmus, a kibontakoz vilghbor.
A fiktv, kzp-eurpai Zubrowka Kztrsasg alpesi hangulat, patins szllodjban egyszerre mltsgteljes, mgis harsny milijben jtszdik a trtnet. A babarzsaszn szllodahomlokzat, a srga rnyalatokban pompz porta vagy a tzpiros, mr-mr expresszionista ihletettsget sugall felvonkabin mind-mind egy-egy vizulis remekls.
Az elvarzsolt kompozcik s az idzjelbe tolt viccek mgtt mgis ez Wes Anderson legszomorbb filmje. A cukorbolti stilizci mgtt a kultra eltnsrl beszl.
Szval, lehet knnyelm dolog els ltsra tlni s vgjtknak aposztroflni ezt a filmet.
Nhny kedvenc momentumom a filmbl:


