Fiatalon nagyon furcsa a viszonyunk az regsghez. Emlkszem, tindzser koromban gy gondoltam a harmincasokra, mint aggastynokra, akiknek mr nem rdemes tarts tejet vsrolniuk. Aztn amikor elkezdtem dolgozni, azon mrgeldtem, hogy korosod kollganim tpkedtk fel az ablakot s engedtk rm rk hosszat a mnuszokat, tlvz idejn.
A halllal meg fleg ki gondol? Aztn jn egy dbbent pillanat (akr volt osztlytrsnd/bartnd korai halla, akr kzeli hozztartozd hirtelen elvesztse), amikortl nem tudsz tbb nem tudomst venni a dologrl s elkezd komolyabban foglalkoztatni a mulandsg.
Az regeds folyamatnak megrtshez taln az kell, hogy elrd a negyvenet, amikor a felfoghatatlanra ocsdsz, hogy elrohant 10-20 v, s te szre sem vetted. Innentl az let egyre csak gyorsul - te pedig egyre lassabb leszel. Jelezni kezd a szervezeted is, mr neked van folyton meleged, s te nyitogatod az ablakot fiatalabb kollganid szinte rmre.
Lehet ezt tragikusan felfogni, letargiba zuhanni s drmzni fltte, vagy irnival s keserdes humorral kezelni, mint Paolo Sorrentino teszi az Ifjsgban.
Ez a film nagyon szp. Gynyrek a kpek s a belltsok. s itt nem csak a szpsges alpesi tjra gondolok, hanem olyan llegzetelllt vagy mks nzpontokra, mint pldul a medencben fekv testek vzfelsznhez kzeli felvtele, ahol a fej elvlik a testtl a fnytrs kvetkeztben.

Szp a zene is, megtallhat benne a Hzibuli retro fcmdala s llekemel operarik is.
s balzsam a lleknek. A kt regr nironikus vicceldse llapotuk fltt, vagy az, hogy egyikk nem ltez betegsgeket fllent magrl a msiknak, akinek tnyleg csom nyavalyja van, hogy knnyebben viselje ezeket, mind-mind szvbe markol.
Tele van olyan mvszi (s nem mvsziesked!) momentummal s szimbolikval, ami teljesen rthet, tjn a mondanival, nagyon a helyn van. Akr Caine nyugalmazott karmesternek jelenett emlthetem, aki ugyan leszmolt a nyilvnos szereplssel, mgis a zene az lete. A termszet minden rezdlse szimfniaknt hatol az agyba s nagyzenekarknt diriglja a rten legelsz tehenek kolompjainak sokasgt.

Ugyangy Keitel filmrendezjnek vzijt, amikor felsorakozik eltte (taln a kzelg vget is elre vettve) letnek s filmjeinek minden fontos ni szereplje. De ki ne felejtsem a Szent Mrk teret elbort vzen tvel palln trtn tstls lomkpet se.


Sok a meztelensg, de nem a pucrkods. Kontrasztok fiatal s reg testek kzt, zummok, amelyek megmutatjk a rncokat s regsgi foltokat. Mindez nem ncl polgrpukkaszts, nagyon is szksges eleme s rsze a tmnak. Az arny jl eltallt, a nzpont teljesen rthet, nincs undor, sem szexulis tltet.

Az lettapasztalatra val utals is nagyon szp s indirekt: Keitel figurja mr akkor ltja a kt civakod szerztrs viszonynak jvbeli alakulst, amikor bennk mg nem is tudatosult, hogy vonzdnnak egymshoz. Az egsz filmre jellemz amgy ez a spontn, finom trtnetvezets. Nzed a lenygz kpeket, hallgatod a flbemsz muzsikt s azon kapod magad, hogy kzben romba dltek vagy vget rtek letek, felsznre, kimondsra s feldolgozsra kerltek vtizedes srelmek, megolddtak sorsok.
Hogy Jane Fondt mirt jelltk Globera, nem rtem, de itt vge is a fanyalgsnak.

Mind a kt nagy reg, mind Rachel Weisz igazn remek. De n a legjobban Paul Danonak rltem, aki vgre nem retardlt vagy pszichopata, hanem helyes s rzkeny.

Aki a tbbieket, fleg a kt regurat figyelve, szinte szrevtlenl rtall nmagra.

Ez a film kiemelkedik az idei felhozatalbl, klnsen az elmlt pr hnap vacaksgai kzl. Lass folys, komtos, de egy percig sem unalmas. Azon is gondolkodtam, hogy taln kell elbb prgs letet lni ahhoz, hogy vgyni tudjunk a lassulsra, a nyugalomra, a csndre. Vagy csak el kell tni a negyvenet. Nem tudom. De azt igen, hogy ez egy nagyszer film. Mg ha nem is hozta el szmomra azt a katarzist, mint amit Paolo Sorrentino mltn agyondjazott alkotsa, A nagy szpsg.
Az mindenkpp kzs bennk, hogy mindkt film szinte az sszes rzknkre nagyon intenzven tmad egyszerre: mondanivaljuk a ltsunkon, hallsunkon, rzelmeinken s rtelmnkn bezdulva ivdik belnk.

Hajnicska, mit gondolsz rla? Ajnland megnzsre?