Snowpiercer ahol megint nem tudok a lényegre koncentrálni
Megnéztük ezt a filmet. Annyi minden jutott eszembe róla, hogy csodálom, ha össze tudom foglalni.
Tudjátok, hogy engem meg lehet venni a poszt-apokaliptikus sztorikkal, zabálom őket. Kicsit csalódott voltam ezért már az első tíz perc után. Mert hogy ez a film ugyan úgy néz ki, mint egy korrekt, B kategóriás, kis költségvetésű, poszt-apokaliptikus eposz, de nem az. Ez egy bazinagy metafora, és persze úgy általában ezek a történetek mind azok, de ez most aláhúzottan metafora, annyira, hogy emiatt egy idő után kizökkentem az egészből, és helyenként elment a kedvem attól, hogy tovább nézzem.
Honnan tudtam, hogy be vagyok csapva? Tildától. Csajok én a Tildát imádom. Ez a nő mindent tud. Ez egy közkincs. Magasan ő volt a legnagyobb poén az egész filmben, csak hát sajnos ő volt a spoiler, ami után az egészet nem lehetett komolyan venni. A megjelenése, a szövege... kész voltam. Nála hangzott el az első mondat, ami után végig úgy éreztem, hogy folyamatosan kikacsintanak a nézőkre a készítők (FIGYELTEK MEKKORA PARAFRÁZISOKKAL TELE AZ EGÉSZ FILM HAHAHA). Mert addig azt hittem, hogy véletlen az, hogy mennyire hasonlít a világ végének története... valamire amit már olvastam. Aztán Tilda úgy fejezi be a mondatot a filmben többször is: "So it is", és innen már senki nem tud meggyőzni arról, hogy nem Vonneguttól szedik az ötletet. Lehet azt gondoljátok, megint túlgondolom, de nem baj, mert szeretem túlgondolni, ez jó túlgondolás. Így megy ez.
(Volt egy könyv, amit néhány éve olvastam, a Metro 2033, ahol a Moszkvai metróban rekedt az emberiség.Ott a metróalagutakban bolyongott a srác, az állomások között, azzal a céllal, hogy majd megment mindenkit. Ugyanez az érzésem, mint ennél a filmnél. Hogy miről szól az egész, az nem annyira érdekes, mint a részletek. Hogy akármelyik megállóhoz téved, akármi történik ott vele, azzal megidézünk valamit, minden részletnek ismerősnek kellene lennie valahonnan. Már az egész alapfelállás ilyen (emberiség a föld alatt, és valami más a föld fölött, de nem lövöm le a poént, micsoda; lent a metróalagútban pedig az állomások szerint újból kialakult a régi világrendszer torz formája, vannak kommunisták, EU, negyedik birodalom, Nagy Féregkultuszhívők, Polisz, minden), na de térjek már vissza oda ahonnan elindultam.)
Hősünk Curtis engem annyira nem érdekelt, hogy nagyon. Erről nem feltétlenül Chris Evans tehet, olyan volt a karaktere, hogy mindenki érdekesebb nála. Ő a sziklaszilárd, a jó, aztán kiderül, hogy mégsem annyira, a végén csinál saját magából egy metaforát a metaforában, aztán SPOILER! ahelyett, hogy szépen belátná, az emberiség fennmaradásához mindenkinek maradnia kellene a helyén, és fenntartni az egyensúlyt, inkább hagyja, hogy felrobbantsák az egész vonatot a rákba. Mondjuk ekkor már mindegy volt mert SPOILER!!! kinyírták Tildát és kinyírták Jamie Bellt (), és nélkülük már csak a narkós technikusokért volt érdemes izgulni. Jamie Bell tökjó. Hol van minden filmből? Annyi mindenkit tudnék, akiknek a szerepeire beugorhatna, például ShiaLöböföt vagy Eddie Redmayne-t bármikor szó nélkül cseréljék rá. Jamie Bell komolyan vette a világ megmentését, és ettől volt jó, Tilda meg hülyét csinált magából, és attól, Chris Evans meg nem tudott mit kezdeni magával, csak nézett haragos-szomorúan, és ezzel végigtellebellézte az egész filmet.
Rengeteg nagyon jó, beteg ötlet volt ebben a filmben. SPOILER!!! A vonat, ami egy év alatt ér körbe a Földön, szilveszter hentelés közben, a korábbi nagy lázadások története és az öt kupac a hóban, a vonatkocsik díszletei (különösen a békésen kötögető néni a télikertben), az osztályterem (a csirkebontó kocsi után, nyilván). A végére azt hittem, hülyeség, és Curtisnek mindenáron meg kellett volna védenie a kialakult rendet, mert a többek érdekét kell figyelembe vennie (hát ezt tette akkor is amikor otthagyta a kis pajtikáját és inkább a nő után ment a harcjelenetben). De Curtisből hirtelen Noé lett, aki rájött, nem az az ő dolga, hogy átmentse az emberiséget az új csapáson, hanem hogy megmentsen az emberiségtől minden mást. Úgyhogy legyen inkább az, hogy anyád eltemet engem, ti anyádat, te Sémet, Jáfet téged, ő majd kicsit egyedül lesz egy darabig, de aztán vége, és így lesz a legjobb mindenkinek. És itt így is lett. És maradtak a jegesmedvék.
|