A kubai rum története az 1500-as években kezdődött, amikor a cukornád levéből először állítottak elő alkoholos italt. A cukrot Kolumbusz Kristóf ismertette meg Kubával, aki a Kanári-szigetekről hozta ide az első cukornádpalántákat.
A XIX. században az új lepárlási eljárásoknak köszönhetően jelentősen javult az ital minősége, és a kubai rum nemzetközileg ismertté vált. A leghíresebb márka a Bacardi családhoz köthető, amely közel 100 esztendőn át uralta a rumpiacot.
A rumkészítés folyamata a cukorgyártás melléktermékeként keletkező ragacsos, borostyánszínű anyag, a melasz hígításával kezdődik. A felhígított keveréket élesztővel oltják be, ily módon erjesztik, majd lepárolják és leszűrik. 18 hónap után tiszta víz és alkohol hozzáadásával állítják elő a fiatal, áttetsző „Silver Dry” minőségű rumot, a legtöbb rumos koktél alapanyagát.
A további rumfélék közé tartozik a Carta Blanca (ezt három évig érlelik), a Carta Oro (öt év) és az Añejo (hét év). A hosszabb ideig érlelt, ezért jobb minőségű rumot rendszerint tisztán vagy jéggel fogyasztják.
A koktélok 1870 után váltak népszerűvé, amikor az Egyesült Államokban kifejlesztették a jégkészítés módszerét, a Cuba libre koktél pedig a XIX. század végén született meg, miután a szigetre érkező amerikai katonák magukkal hozták az otthoni, palackozott Coca-Colát. A daiquirí koktélt egy mérnök találta ki, aki a Kuba keleti részén fekvő Daiquirí bányákban dolgozott. A koktélok különösen az 1920-as években voltak népszerűek, amikor rengetegen utaztak Kubába, főként Amerika északi, szesztilalommal sújtott feléből.
A rum a kubai mindennapok szerves része, a partikon és fesztiválokon éppúgy hódolnak az élvezetének, mint a santería szertartásain.
Manapság Kuba leghíresebb márkája a Havana Club, leghíresebb koktélja pedig a frissítő mojito, amely kivált a trópusi éghajlat alatt fenséges.
Bacardi
Don Facundo Bacardi Masso 1814 októberében született a spanyolországi Sitges-ben. Tizenöt évvel később testvéreivel Spanyolországból a gyarmati Kubába, a csodálatos Santiago kikötő városába emigrált.
Santiago volt a helyszíne a több éves gondos kísérletezgetéseknek, mely után Don Facundo létrehozta világhírű BACARDI rumjait, és ahol 1862-ben megalapította a Bacardi y Compania céget. Ugyanebben az évben új szimbólum is született: a Bacardi denevér,mely embléma minden Bacardi termék címkéjén megtalálható azóta is. A család elmondása szerint ez Don Facundo Bacardi feleségének, Dona Emilia Lucia Victoria Moreau-nak köszönhető. Ő javasolta, hogy a denevér legyen az újfajta rum emblémája. A denevér a kubaiak körében azért volt népszerű, mert jó egészséget, szerencsét és a család egységét szimbolizálta. Az embléma megalkotásának gyakorlatias haszna az volt, hogy a XIX. század nagymérvű írástudatlansága közepette a termék egy memorizálható jelet- ma úgy neveznénk márkajelzést kapott, mely révén jobban azonosítható lett. A kubaiak a denevéres rumot kezdték el keresni és fogyasztani.
Az új cég tevékenységének első évtizedei alatt forradalmasította a rumkészítés gyártástechnológiáját, Don Facundo létrehozta gondosan érlelt rumjait, valamint a világ első fehér rumját. Ezen újítások révén szerezte meg cége a "Los Maestro del Ron" címet. Kubában akkor már évszázadok óta készítettek rumot cukornádból, de az ital még alig emlékeztetett a mostanira. A Bacardi 1862-es megjelenését követően csak évtizedek múlva jelent meg a többi ma ismert kubai márka, külföldön azonban igazán csak a Bacardi vált ismertté, s ezért lényegében egyet jelentett a kubai rummal.
Az 1958-as kubai forradalom előtt Santiago de Cuba-i repülőtéren a "LA CUNA DEL BACARDI", " A BACARDI SZÜLŐHELYE" felirat volt olvasható, üdvözölve mindenkit e csodálatos szigeten.
Az 1920-as években, a klasszikus kubai koktélok születése idején a Bacardi család tovább terjeszkedett Havannába. A divatossá váló koktéloknak köszönhetően pedig világszerte egyre többen fogyasztották a Bacardit. Az igényeket kielégítendő, a cég akkor már nemcsak Kubában, de több környező országban is gyártott.
A Fidel Castro vezette kommunista forradalom, illetve kubai totalitárius rezsim hatalomra kerülése után 1960. október 14-én a vállalat, valamint a Bacardi család összes kubai vagyonát kisajátították és családtagokat száműzték Kubából. Ha a gyárukat, vagyonukat és cukornád ültetvényeiket nem is, a márkanevet magukkal vihették emigrációjukba. A cég Puerto Rico-i, mexikói és brazíliai vállalatai jelentették az újrakezdés bázisát. Szenvedélyes céltudatossággal a Bacardi család talpra állt és prosperál, így ma már a Bacardi rum a világ 170 országában kapható.
A Bacardi a világ legnagyobb, teljes egészében családi tulajdonban lévő szeszesital-előállító vállalata, ami több mint 100 országban állít elő és forgalmaz szeszes italokat és italkeverékeket. Az azonos néven kapható rummárka világviszonylatban az egyik legkeresettebb. A konszern több mint 200 további márkájához tartozik a Martini, Grey Goose Vodka, Bombay Sapphire Gin, Dewar's Scotch Whisky, továbbá a tequila-márkák közül a Cazadores.
Havana Club
A Havana Club története egészen 1878-ig nyúlik vissza, amikor az Arechabala család szeszgyárából kikerült az első palack. Az üzlet viszont nem ment úgy, ahogy szerették volna, így a gyártás a második világháború alatt megszűnt. A Castro-rezsim hatalomra kerülését követően a kubai állam indította újra a termelést, majd 1966-ban nemzetközileg is bejegyeztette a márkát.
Ma már a rumcsalád összesen nyolc tagból áll. A legdrágábbért, a Maximóért a kifinomult ízlésű és vastag pénztárcájú vevőnek 1500 dollárt kell fizetnie.
A finom nedű egyébként az ország fővárosáról kapta nevét, így nem véletlen, hogy mindkettő emblémájában megtalálható a Giraldilla, amely a hűség és remény szimbóluma (Havanna jelképe La Giraldilla, a legenda szerint férjét visszaváró nemesasszony). A Havana Clubot egyfajta varázslat övezi, amely azt az érzetet kelti, hogy fogyasztója kifinomult érzékű és stílusos. A kubai márkát 2006-ban és tavaly is Cool Brandnek választották Angliában.
Mindez nem is meglepő azok után, hogy a rumcsalád az utóbbi évek legdinamikusabban növekvő italmárkájának számít. Felfutása a Havana Club International S.A. 1993-as megalakulás óta tart. A vállalatot a rumgyártásért felelős kubai cég és a francia Pernod Ricard Group alapította.
A növekedéshez hozzájárult, hogy a vegyes vállalat 2007. januárban rumlepárlót nyitott a kubai San Joséban. A 35 futballpályának megfelelő területen elhelyezkedő üzem hat érlelő pincéjével az iparág legnagyobb érlelő kapacitású rumlepárlója a világon. Mivel pedig a sötét, érlelt rumok iránt is dinamikusan növekedik a kereslet, ezért az új létesítmény elsősorban ezek gyártására specializálódott. A lepárló a hagyományos kubai rumkészítés folyamatát alkalmazza, amely a tölgyfahordóban végzett természetes érlelésen alapszik – ez a keverés és érlelés művészete, amely a magasan képzett Maestro Ronerók felügyelete alatt folyik.
Cuba libre (recept itt)
Daiquirí (recept itt)