A salsa szszerinti fordtsa „szszt” jelent, amely klnbz fszerek keverknek asszocicijaknt a klnbz ritmusok, tncok (son, cha-cha, descarga, guaracha, rumba, mambo) keverkre utal.
Ez az a stlus, amelyben a modern szak-amerikai, a spanyol, a portugl s az afrikai zenei hagyomnyok sszes ritmikai s melodikus elemt kovszknt gyrtk egybe. Korbban csak a muzsiklsi mdokat jelltk e szval, amikor a zenszek rendkvl vltozatosan s sznesen zestettk a latin temes alap dalokat. Viszont amit ma tncolnak, azt Kubban vagy Miamiban „casino”-nak hvjk, de az egsz vilgon inkbb salsaknt ismerik.
J nhny klnbz vlfaja ltezik, amit az amerikai kontinens tjegysgei alapjn klnbztetnk meg, az autentikus, naturlisan tncolt kubai salstl a stilizltan (lsd: standart latin-amerikai tncok) tncolt New York-i salsig.Szval azrt lett salsa mert sokfle fszeres tnc keverkbl alakult ki, s azrt, mert a hatvanas vek vgn a halhatatlan Tito Puentegy nevezte el.
A salsa eredeti shazja Kuba, ami teljesen s rszben is igaz, merta salsban termszetesen a kubai tncstlusok minden elemt felfedezhetjk. A salst a Latin-amerikai kontinens trtnelmnek szinte minden mozzanata alaktotta fejldse sorn, de Kuba volt az olvaszttgely, amelybe a trtnelem a vilg minden pontjrl bkezen szrta az alapanyagot.
A kubai salst a Kubba behurcolt afrikai rabszolgk, a Karib trsg, a Latin-amerikai majd jval ksbb az szak-amerikai hatsok alaktottk a mai, a vilgon szinte mindenhol ismert tncc s zenv. Zenjben pedig az afrikai bats konga alapoktl a jazz-ig minden izgalmas hangszerelsi megoldst megtallhatunk.
A son a salsa (vagyis casino) alapja s gykere. gy is mondhatnnk, a salsa (vagyis casino) nem ms, mint a kubai son modernebb vltozata, j zenei hangsznekkel, stlusokkal s rtelmezsi formkkal gazdagtva.
Havannban a 20-as vekben tnt fel elszr a son, melyet a keleti - Oriente - megybl hoztak a fvrosba a trubadroknak nevezett vndornekesek, akik jobb letkrlmnyek utn vgydtak. Egy tres-el (specilis, gitrformj, hathros kubai hangszer) a kezkben indultak tnak, nekeltek, tncoltak, improvizltak, hogy az embereket is tncra buzdtsk a havannai utckon s bulikon, a son-montuno (a hegyi son) vagyis a tumbo ritmusra.
A kubai fvrosban, az arisztokrata krkben s a korabeli szalonokban is egyre npszerbb vlt ez az jfajta zenei stlus, a gitrnak, a maracasnak, a guirnak s a clave-nak (a kubai taino slakosok ltal hasznlt hangszerek) s nem utolssorban az nekls szabad, verses kifejezsformjnak ksznheten. A fbb tncklubokban, vagy szrakoztat kzpontokban (Casino Deportivo-ban vagy Casino de la Playa) mr nem csak a vals, a danza, caontradanza, vagy a danzn zenjre tncoltak, hanem mr az j ritmusra, a son-ra is. s ez az j ritmus mind jobban teret hdtott, sa talpalvalt jtsz zenekarokban is nagy vltozsok kvetkeztek be: j hangszereket kezdtek egytt megszlaltatni, mint a kongt, a timbales-t, bongt, zongort, trombitt,gy folyamatosan fejldtek a zenekari hangzsok s a trik, sextettek mellett megszlettek az orquestrk, s a charangt favorizl zenekarok is.
A kubai forradalom utn a kubai zenszek kzl sokat Amerikban ktttek ki, s ott a jobbak pedig a nagy lemezkiad vllalatok szolglatba szegdtek. gy kerlt a sok kivl kubai zenszNew York-ba, ahov magukkal vittk sajt hangzsukat, stlusukat, eredeti eladsmdjukat, melyet aztn - jval ksbb -ms latin-amerikai npek is tvettek s kevertk sajt zenikkel.
Egy hetvenes vek eleji Madison Square Garden-beli Fania All Stars koncerten Tito Puente pedig, - ltva, hogy az egsz kznsg rlten tncol, - a kvetkez kifejezst hasznlta az "Echale Salsita" egy rgi kubai son-bl idzve: esto es una gran SALSA!" (Ez egy nagyszer SALSA!)
Tbbfajta salsa stlus ltezik. Legelszr is az eredeti: a kubai salsa, vagyis a casino. A msodik a new yorki salsa, a harmadik a L.A. s persze a kolumbiai.Teht napjainkban ebben a ngy regisztrlt, nemzetkzileg is elfogadott stlusban tncoljk. De persze ma mr a Show-Salsa is bekerlt a vrkeringsbe.
A ni s a frfi szerepek a salsban: Latin-Amerikban a frfi dominancia evidens, az van amit az ottani machok eldntenek. s ez ppgy igaz az let minden terletre, mint ahogy magra a tncra is. A lnyok, hlgyek, asszonyok pedig nagy ravaszul, vezredes jelrendszerekkel irnytjk - a maguk hasznra - a magt a teremets koronjnak hv macho frfit, vagyisa j tncban is kialakul a szimbizis rk genezise, miszerint a frfi nulla n nlkl s fordtva. A salsa remek lehetsget biztost arra, hogy frfinak rezhessk magukat a frfiak, s nnek a nk.
A salsa legnpszerbb csoportos tnca a Rueda de Casino, amely a harmonikus egytttncolsnak egszen klnleges, nagy sszeszokottsgot ignyl, igen ltvnyos formja.
A salsa csoportos, s folyamatosan prcsers tncolsi mdja,amely az egsz vilgon igen kedvelt. Ez a tnc lehetsget ada prok nkifejezsre, megteremti az egyni s a trsasgi kommunikcit, valamint ismerkedsre is remekl alkalmas, gy meglehetsen npszer tncforma.
Tbb pr egy krt alkot, ahol egy vezet –leader- irnytsval figurkat (forgsokat) s prcserket alkalmaznak.Ez olyan, mint egy koreogrfia, amelyben a rsztvevk mindegyiknek meg kell tanulnia, vagy legalbbis ismernie kell a klnbz lehetsgeket, vagyis a tncolhat salss figurkat.
s persze nem rt, ha mindenki ismeri a leader irnytsval bekiablt figurkat, forgsokat. Mondhatjuk, hogy ez egy spontn koreogrfia, mivel a rsztvevk mindegyiknek ismernie kell a klnbz elemeket, s kzben pedig rtelmezni is kell tudniaa vezet llandan vltoz utastsait.
A barrio kerlet vagy kisebb vrosrsz, amelyet Eurpban akr tnciskolnak vagy klubnak is mondhatnnk. Minden barrio rendelkezik kijellt vezetvel, sajt figurkkal s utastsi varicikkal, valamint egyni elemekkel, amelyek megklnbztetik ket egy msik barrio-tl.
Kubai szoks, hogy nnepnapokon s karnevlokon a rueda csapatok "megmrkznek". Az a rueda csapat a gyztes, amelyik kevesebb hibval, dinamikusabban s szebben tncol (s mg nagyon sok ms szempontot is figyelembe vesznek).
rdekessg a klnbz barriok egymshoz val viszonyval kapcsolatban:minden rueda csapat titka az sszeszokottsg, melyet csak sok gyakorls utn lehet elrni. Valamint minden rueda csapat bszke sajt koreogrfijra, gy azt sajt, - vagy a koreogrfusuk - szellemi termknek tekintik, s nem szvesen osztjk meg msokkal. Ahhoz, hogy egy j (idegen) pr bellhasson egy ruedba, engedlyt kell krnie a vezettl, aki el is utasthatja ket. Ha a bellt pr egy msik rueda csoporthoz tartozik s a vezet "diplomatikusan ki akarja zrni", olyan figurt fog mondani, amelyet csak a tbbiek ismernek.gy a frissen bellt pr tveszteni fog, ezrt ki kell llnia a ruedbl.
Egy rueda csoporthoz tartozni komoly rangot jelent.Kubban gyakran szoks a tncosokat aszerint osztlyozni, hogy melyik csoportbl jtt, mert ebbl mr kvetkeztetni lehetetta tncos valdi kpessgeire.