Bevallom, vannak előítéleteim (mondjuk szerintem mindenkinek, csak ezt nem trendi bevallani). Mentségemre annyit tudok felhozni, hogy próbálok ellenük küzdeni, s nem mozdíthatatlanok a besorolásaim. Sőt, vannak kimondottan pozitív előítéleteim is. S ilyenkor fájdalmas különösképpen az, mikor a valóság pofán csap.
Ilyen pozitív előítéletem volt a Metropolitannel szemben. Azt gondoltam, hogy ez egy olyan hely, ahol nincs porszem a gépezetben, a tehetség, a kvalitás olyan fellegvára, ahol csak kimagasló produkciók, hibátlan énekesek kerülnek fel a deszkákra.
Ezért is örültem a Met Live in HD közvetítés-sorozatnak. Budapesten ez az Urániában és a Müpában elérhető. Mi a Müpába vettünk jegyet (elővételi opció kihasználásával, másnapra nagyjából elfogytak), 3 előadásra.
Nos, lássuk a tapasztalatokat:
Don Giovanni
Erre azért esett a választásunk, mert a kiírás alapján az a Villazon énekelt (volna) benne, akiért a Salzburgi Ünnepi Játékokra már ellátogattunk. Villazon lemondta az előadást, lett helyette valaki, aki alátámasztotta, hogy Don Ottavio az az operának, mint Marius Pontmercy az irodalomnak. S mivel 2016 és 2017 decemberében is láttam a darabot az Erkel Színházban, így összehasonlítani is tudom (merészelem) a két előadást. Már ott gyanús lett a dolog, hogy vártam egy olyan áriát (Finch'han dal vino), ami nálunk, Schrott-tól úgy szólt, hogy levitte a hajadat. Nos, a közvetítésben ez fel sem tűnt. Vártam-vártam, s úgy múlt el, hogy nem vettem észre, hogy ott volt. S az egész előadás valahogy nem volt jó. Néztem a gyönyörű színpadképet, tényleg szép volt, szabad szemmel is jól látható összeget költöttek rá, s nagyjából ez a leginkább említésre méltó. Az énekesek küzdöttek a hangokkal, a rendezés folyt szét, s sajnos ez nem az a műfaj, ahol előnyös a kamera közeli kép.
Rómeó és Júlia
Ezt még sosem láttam korábban, Diana Damrau volt a húzónév, hát mi bajunk eshet. Hát sok… 2 mellékszereplő (Virginie Verrez és Mikhail Petrenko) volt jó, Damraut illetően nem tudtunk megegyezni, a többi katasztrófa. Itt is klasszikus volt a rendezés, szépek a jelmezek, s ennyi. S azon is gondolkodtam, hogy vajon a közvetítés ront-e így a minőségen, de erről lebeszéltem magam különböző youtube videók megtekintése nyomán. Vagy esetleg korai még az énekeseknek az időpont, mert a bioritmusuk nem így van beállva? Egyszerűen nem értem. De ez jobb volt, mint a Don Giovanni, ezt el kell ismerjem.
Még van egy dobásom, az Anyegin (opera, nem balett). Ha az sem lesz jó, akkor ez a sorozat kikerül a következő évadomból. Egy illúzió pedig az életemből.