Bár nem szokásom, most mégis készítettem egy statisztikát, aminek az eredményétől magam is megdöbbentem.
A 37 érintett filmből (a doku- és rövidfilmeket nem számolva ide) 24-et láttam. Ennek durván kétharmada tudatos döntés, felkészülés eredménye, a többi pedig olyan, amit tavaly megnéztem, aztán utólag derült ki, hogy jelölték őket valamilyen kategóriában. Legnagyobb hiányosságom a mesék és az idegen nyelvű alkotások körében mutatkozik. Ezen viszont csak akkor óhajtok változtatni, ha nem érvényesül a papírforma, azaz nem az Agymanók és Saul lesz a befutó.
A mezőny idén kifejezetten bíztató. Amit viszont határozottan sajnálok, és nem értek, hogy az Ex Machinát miért nem vetítették nálunk a mozik. Szerintem nagyon jó film. Mind látványvilágában, mind az általa felvetett kérdéskört (önálló életre vágyik a mesterséges intelligenciával rendelkező Ava) illetően.
A jelölt alkotások közül nálam igazi katarzist kettő hozott: A szoba és Mad Max. A szoba olyan magasan emelkedik ki a mezőny többi filmje közül, hogy számomra egy másodpercig sem kérdéses, hogy neki kellene nyernie. Mad Maxnek pedig odaadnám az összes technikai meg látvány díjat, bár egyet biztos megtartanék a Leot marcangoló mackónak is.
A férfi főszereplők közül ugye nincs kétség, hogy ki jöhet szóba egyedül? Persze az érzéseim ambivalensek (csakúgy, mint Saul esetében, mivel a filmet nem szeretem, de baromi büszke lennék, ha Oscart nyernénk), mert ugyan nem a Revenant Leo legjobb filmje, nem a legjobb alakítása, de az univerzumnak akkora adóssága van vele szemben, amiből már muszáj lenne törlesztenie valamit.
És ha még azt is hozzáteszem, hogy két kollégájának a jelölését kifejezetten nevetségesnek (Fassy), illetve felháborítónak (Pulyki) tartom, akkor megint miről beszélünk? És mondok még egy meghökkentőt: Jacob Tremblay mellőzése valódi szarvashiba. Mert ez a kisfiú olyat művelt A szobában 8 évesen, ami egyenesen felfoghatatlan, amire nincsenek szavak. Olyan absztrakciót hajtott végre, amire szerintem sok felnőtt színész sem lenne képes. Fogalmam sincs, hogy tudták neki elmagyarázni, mit ne tudjon, és csak remélni tudom, hogy ez az egész (amitől nekünk leesett az állunk és libabőrösek lettünk) nem okozott maradandó sérülést a kis lelkében. És ha tényleg olyan elementáris tehetség, ahogy ebből az alakításból sejthető, akkor itt egy új Leo született. Minimum.
Miután A szoba bűvköréből nehezen szabadulok, így a legjobb női főszereplőnek Brie Larsont, a legjobb rendezőnek pedig Lenny Abrahamsont szeretném (ha George Miller nyerne, azzal még simán kiegyeznék, de Iñárritu esetén nagy balhé lesz, szólok előre).
Legjobb mellékszereplő Stallone legyen, ha nem ő, adják oda a díjat bátran Hardynak. Csak Ruffalo kezébe ne kerüljön, légyszí.
A női mellékszereplők mezőnye kifejezetten gyenge. Ha közülük kell választani, Alicia Vikanderre voksolok, ami röhejes egy olyan film esetében, ami önmagában csapnivaló. De ott volt Ex Machina is nna…
Egyetlen kategória van még, amelyhez van hozzáfűznivalóm, mégpedig az operatőrök versenye. Amit Emmanuel Lubezkiről írtam Revenant kapcsán, azt nagyon komolyan gondoltam, nem csak a film körüli hype iránti fricska volt. Csodálatos képeket rögzített, ami számomra a film legnagyobb erénye. Emellett nem lehet szó, illetve díj nélkül elmenni.
Hát ez az én véleményem. Hogy az Akadémiáé mi, azt a február 29-én, magyar idő szerint hajnali 1-kor kezdődő gálán fogjuk megtudni, amelyet a Duna TV élőben közvetít.