Vmprok
A horrort knyvben is filmben is szeretem. Ahogy mondtam, kr, hogy a rendelkezsre ll anyag 95%-ban vacak, gagyi. Valsznleg ezrt van az, hogy amikor izgalmas, horroros bets sztorira vgyom, akkor knytelen vagyok mindig visszakanyarodni Stephen King bcsihoz (j mg Neil Gaiman is, vagy Ira Levin, s mg egy-egy r, akik nha villantanak), aki nagyon rti a mfajt. Nem trek ki a klasszikusokra, mint Poe, vagy Lovecraft, nem. Csth Gza nagy siker "Mesk, amelyek rosszul vgzdnek" cm gyjtemnyt, ami engem egy letre traumatizlt, meg sem emltem, persze, az nem is horror, hanem a nagy magyar valsg, vagy mittudomn. Nem az a lnyeg, hogy hentels, vr, sztvagdalt testrszek. Stephen King rt egy - szerintem - nagyszer knyvet a horrorrl, s hogy mitl lesz egy knyv (film, sorozat, rdijtk) j horror, annak minden mondatt idevgnm idzetnek. Akit rdekel az ilyesmi, ajnlom figyelmbe (Danse Macabre).
King papa ebben a knyvben, ha jl emlkszem, kln rszt szentelt a vmproknak s a vmpr mtosznak. Nem is az az rdekes, hol, mikor jelenik meg, hanem hogy mirt. Mi az a mozzanat, mi az a szimblumrendszer, ami a vmprt olyan izgalmass teszi, hogy gyakorlatilag minden msodik horrorfilm vmprokrl szl Hollywoodban, vagy valami olyasmirl. Nekem korbban semmi mst nem jelentett, csak egy jabb szrny-flesget, ami csnya, gonosz, halhatatlan, srthetetlen, s emberek vrt issza.
Aztn az HBO leadta az Interj a vmprralt, amit olyan 13 ves koromban lttam, s ez a film nekem meghatroz lmny lett kamaszkorombl, tbb szempontbl. Az egyik: nem tudtam azeltt, ki az a Brad Pitt, hatrozottan tbb mindenben szerettem volna ltni ezen tl. Hla gnek ez a kvnsgom nagyon bejtt, gy 20 v tvlatbl. A msik: a vmprlt szerencstlensgtl s kiltstalansgtl hetekre depressziba estem. trzem. Megrtem.

|